کوردستان میدیا

سایت مرکزی حزب دمکرات کوردستان ایران

RWB: وب‌نگاران در ایران از سوی سپاه همچنان سرکوب می‌شوند

22:26 - 2 تیر 1394

کوردستان میدیا: گزارشگران بدون مرز بار دیگر اقدام‌های سرکوب‌گرانه سپاه پاسداران علیه روزنامه‌نگاران و وب‌نگاران را محکوم کرد.
به گزارش وب‌سایت کوردستان میدیا، سازمان گزارشگران بدون مرز سپاه پاسداران را به شکار انسان در شبکه‌های اجتماعی متهم کرد.

این سازمان می‌گوید: شهروندان وب‌نگار، همچنان آماج حمله‌های سپاه پاسداران رژیم اسلامی ایران هستند.

اکثر وب‌نگاران به دلیل فعالیت در شبکه‌های اجتماعی به اتهاماتی نظیر اقدام علیه امنیت و فراخوان‌های غیرقانونی در شبکه‌های اجتماعی، بازداشت می‌شوند.

پیشتر، گزارشگران بدون مرز اعلام کرده بود: از مرداد ماه ۱۳۹۲ و آغاز دوره ریاست‌جمهوری حسن روحانی نزدیک به ۱۰۰ شهروند وب‌نگار در ایران بازداشت و بسیاری از آن‌ها به حبس‌های سنگین محکوم شده‌اند، مسئولیت بیشتر این بازداشت‌ها بر عهده سپاه پاسداران رژیم اسلامی ایران بوده است.

بر اساس آمار سازمان گزارشگران بدون مرز، ایران با ١٩ خبرنگار زندانی، پس از چین با ٢٩ و اریتره با ٢٨ خبرنگار زندانی، سومین زندان بزرگ برای روزنامەنگاران به حساب می‌آید، رژیم ایران با وجود ١٠زن خبرنگار و وب‌نگار بزرگترین زندان برای زنان روزنامه نگار نیز به شمار می‌رود.

همچنین آمارهای نیمەرسمی نیز حاکی از این می‌باشند که در حال حاضر ٦٤ روزنامه‌نگار و وب‌نگار در ایران زندانی و مجموعا به ٤٧٠ سال زندان محکوم شدەاند.

برپایەی آمار منتشرە از سوی آژانس کردپا، هم‌اکنون ١٣ روزنامەنگار کُرد که از سوی دستگاه قضایی رژیم اسلامی به ٧٠ سال حبس محکوم شدەاند، در زندان‌های ایران دوران محکومیت خود را سپری می‌کنند.

محـمد صدیق کبودوند، مسعود و خسرو کردپور، عدنان حسن‌پور، کمال شریفی و قاسم احمدی از جمله روزنامەنگاران کُردی می‌باشند که هم‌اکنون در زندان دوران محکومیت خود را سپری می‌کنند.