کوردستان میدیا

سایت مرکزی حزب دمکرات کوردستان ایران

احضار، بازداشت و محکومیت ٣٧٩ شهروند کُرد طی سه ماه

18:19 - 3 تیر 1394

کوردستان میدیا: طی سه ماه نخست سال جاری، مراکز قضایی، امنیتی و نیروهای لباس شخصی‌ رژیم اسلامی ایران در کردستان، ٣٧٩ شهروند کُرد را احضار، بازداشت و به زندان محکوم کرده‌اند.

به گزارش وب‌سایت کوردستان میدیا و با استناد به گزاش آماری ــ تحلیلی فصلانەی آژانس خبررسانی کُردپا، احضار و بازداشت شهروندان کُرد از سوی مراکز امنیتی و نیروهای لباس شخصی و نظامی رژیم اسلامی ایران طی سه ماه نخست سالجاری، ٦٧ درصد موراد نقض حقوق بشر در کردستان را به خود اختصاص داد‌ه‌ است.

گزارش‌آماری این آژانس خبررسانی حاکی از آن است که نیروهای امنیتی و اداره اطلاعات رژیم و نیروهای نظامی و لباس شخصی‌‌رژیم ایران در ٣ ماه نخست سال جاری به طور کلی ٥١٩ مورد نقض حقوق شهروندان در کردستان را مرتکب شدەاند.

آمار آژانس خبررسانی کُردپا بیانگر این است، که در سه ماه نخست سال جاری، ٢٥٨ شهروند کُرد از سوی نیروهای رژیم ایران بازداشت شده‌اند.

با استناد به این آمارها از دلایل عمده بازداشت‌های شهروندان کُرد، رویدادهای پس از مرگ فریناز خسروانی و اعتراضات شهروندان کُرد و همچنین اعتصاب سراسری معلمان مدارس کردستان، اعلام شدە است.

اعتراضات شهروندان کُرد در خصوص مرگ فریناز خسروانی، ١٨٩ مورد بازداشت را به خود اختصاص داده است.

بازداشت شدن ٢٥٨ شهروند کُرد طی ٣ ماه نخست امسال، در حالی است که مراکز و نهادهای امنیتی و عوامل رژیم اسلامی ایران طی مدت مشابه سال گذشته ١١٠ شهروند کُرد را بازداشت کرده‌ بودند.

شمار بازداشت شهروندان کُرد طی این ٣ ماه نسبت به ٣ ماه نخست سال ٩٣، افزایش ١٣٤%ی داشته است.

همچنین آمارها از احضار ٨٩ شهروند کُرد طی سه ماه نخست ٩٤ از سوی نهادهای امنیتی و قضایی رژیم اسلامی ایران خبر می‌دهند.

اعتصاب سراسری معلمان مدارس کردستان که طی چند ماه گذشته چندین بار برگزار شده بود، در بهار امسال احضار ٦٨ معلم کُرد و بازداشت ٨ تن دیگر را در پی داشت.

احضار شهروندان کُرد در بهار ٩٤، نسبت به مدت مشابه سال گذشته که ٥٧ مورد بود، ٥٩% افزایش داشته است.

در بخشی دیگر از گزارش‌آماری – تحلیلی آژانس خبررسانی کُردپا، عنوان شده است، ٣٢ شهروند کُرد توسط مراکز قضایی رژیم ایران در ٣ ماه نخست سال ٩٤ به زندان و دیگر موارد محکوم شده‌اند.

طی ٣ ماه نخست سال ٩٤، دستگاه قضایی رژیم اسلامی ایران ٣ شهروند کُرد را با اتهام امنیتی به اعدام محکوم کرده است.

صابر شیخ عبدالله، دیاکو رسول‌زاده و حسین عثمانی ٣ جوان کُردی هستند که از سوی دستگاه قضایی رژیم اسلامی ایران، به اعدام محکوم شده‌اند.

بنا به این گزارشات، طی این مدت حکم ٧ ماه تا ٢ سال به اتهام امنیتی از سوی دادگاه انقلاب رژیم اسلامی ایران برای ١٦ شهروند کُرد صادر گردیده است.

در سه ماه نخست سال جاری، شهروندان کُرد همچنین به ٣٠ ضربه شلاق و ٤٥ میلیون ریال جریمەی نقدی از سوی دستگاه قضایی رژیم ایران محکوم شدەاند.

افزایش چشمگیر موارد نقض حقوق بشر در ایران و بەویژە کردستان درحالیست که دو سال پیش حسن روحانی، با وعده بهبود وضعیت حقوق بشر در ایران به کرسی ریاست جمهوری تکیه زد، اما پس از روی کار آمدن روحانی وضعیت حقوق بشر در ایران نه تنها بهبود نیافت بلکه روزبەروز وخیم‌تر گشتە و این نیز نگرانی نهادهای حقوق بشری را به دنبال داشته است.