کوردستان میدیا

سایت مرکزی حزب دمکرات کوردستان ایران

استمرار احضار و بازداشت فعالین کُرد توسط اداره اطلاعات رژیم ایران

23:36 - 3 تیر 1394

کوردستان میدیا: احضار دانشجوی کُرد و فعال مدنی اهل سنندج و سرنوشت نامعلوم وی پس از گذشت چند روز و ادامه فشار بر فعالان مذهبی و حکم منع امامت برای یک روحانی کُرد اهل دیواندره از سوی اداره اطلاعات رژیم اسلامی جدیدترین موارد نقض حقوق شهروندان کرد از سوی رژیم ایران، نشانگر ادامەی وضعیت وخیم حقوق بشر در کردستان ایران می‌باشد.

به گزارش وب‌سایت کردستان میدیا، در ادامه‌ی احضار دانشجویان و فعالان فرهنگی و مذهبی استان کردستان از سوی اداره اطلاعات رژیم اسلامی ایران، یک دانشجوی مقطع کارشناسی دانشگاه پیام نور سنندج به نام کاوه خسروی کوردستانی از سوی اداره اطلاعات رژیم ایران احضار و بازداشت شد.

این فعال دانشجویی، روز چهارشنبه هفته گذشته از سوی اداره اطلاعات سنندج احضار شده است، این دانشجوی کُرد از استادان زبان کُردی انجمن فرهنگی و ادبی هاوری هه‌ورام و دبیر سابق انجمن گفتگوی فرهنگ‌ها بوده است، تا کنون دلیل احضار این دانشجوی کُرد و بازداشت وی از سوی اداره اطلاعات مشخص نشده و همچنین هیچ اطلاعی از سرنوشت این فعال کُرد در دسترس نمی‌باشد.

در ادامەی موج نقض سیستماتیک حقوق بشر در کردستان ایران، یک روحانی کُرد به نام محی الدین محمدزاده امام جمعه روستای کوله از توابع شهرستان دیواندره از سوی ادراه اطلاعات رژیم اسلامی ایران، محکوم به منع امامت و اخراج از روستای مذکور شده است.

محی الدین محمدزاده، ٩ سال است سابقه امام جماعت روستای کوله از توابع شهرستان دیواندره را بر عهده داشته و از اعضای مکتب قرآن بوده و حکم منع از امامت و اخراج از روستای مذکور با فشار اداه اطلاعات از سوی مرکز بزرگ اسلامی غرب کشور ایران صادر شده است.

در این زمینه،  سلام فرجی، یکی دیگر از اعضای مکتب قرآن در مریوان که به ٤ ماه زندان محکوم شده بود به زندان انتقال یافته است.

بر پایەی آمارهای آژانس خبررسانی کردپا، طی سه ماه نخست سال جاری، مراکز قضایی، امنیتی و نیروهای لباس شخصی‌رژیم اسلامی ایران در کردستان، ٣٧٩ شهروند کُرد را احضار، بازداشت و به زندان محکوم کرده‌اند.