کوردستان میدیا

سایت مرکزی حزب دمکرات کوردستان ایران

کردستان/ گلوله و انفجار مین در ٣ ماهه آغازین سالجاری، ٦٨ کشته و زخمی را درپی داشته است

16:40 - 4 تیر 1394

کوردستان میدیا: طی سه ماهه‌ی نخست سال جاری، ٦٨حالت نقض حقوق بشر از طریق کشته و زخمی شدن، نسبت به کولبران و شهروندان در کردستان صورت گرفته است.

به گزارش وب‌سایت کوردستان میدیا و با استناد به گزارش آماری آژانس خبررسانی کُردپا، زخمی و کشته شدن شهروندان و کولبران کُرد توسط مراکز و نهادهای امنیتی و نظامی رژیم اسلامی ایران، طی سه ماهه نخست سال جاری، ٦٨حالت را به خود اختصاص داده است.

طی ٣ ماه نخست سال جاری، ٥١ نفر زخمی و ١٧ نفر دیگر کشته شده‌اند که در میان زخمی شدگان ٨ نفر بر اثر انفجار مین، همچنین ٥ کولبر و ٣٨ شهروند مدنی بر اثر شلیک گلوله نظامیان، جزو زخمی شدگان هستند.

در میان کشته شدگان ٨ کولبر، ٥ شهروند مدنی با اصابت گلوله و ٤ نفر دیگر بر اثر انفجار مین جان خود را از دست داده‌‌اند.

در ٣ ماهه نخست سال جاری جمعا ١٢شهروند کُرد بر اثرانفجار مین کشته و زخمی شده‌اند، که در میان کشته و زخمی شدگان نیز یک دختر ١٧ ساله و دو کودک کم سن وسال دیده می‌شوند.

همچنین شهروندان مدنی در ٣ ماهه نخست سالجاری از سوی نیروهای نظامی رژیم اسلامی ایران هدف شلیک گلوله قرار گرفته‌اند که در نهایت، کشته شدن ٥ شهروند و زخمی شدن ٣٨ تن را بدنبال داشته است.

شمار کولبرانی که به دست نیروهای نظامی رژیم اسلامی هدف شلیک گلوله قرار گرفته‌اند نیز ٨ کشته و ٥ زخمی بوده‌اند.

از دلایل عمده کشته وزخمی شدن شهروندان و کولبران کُرد، شلیک مستقیم نیروهای نظامی رژیم اسلامی ایران بوده است. این شلیک‌ها با هدف زدن شهروندان و بدون هیچ گونه اخطاری صورت می‌پذیرد.

کشته و زخمی شدن ٦٨ شهروند کُرد طی ٣ ماهه نخست سال جاری ، در حالی است که مراکز و نهادهای امنیتی و عوامل رژیم اسلامی ایران طی مدت مشابه سال گذشته، ٤٣ شهروند و کولبر کُرد را کشته و زخمی کرده‌اند.

شمار کشته و زخمی شدگان طی سه ماه نخست سال جاری نسبت به سال ٩٣، از افزایش برخوردار می‌باشد.

کشتە و زخمی‌شدن کولبران و شهروندان کُرد از سوی نیروهای رژیم ایران درحالیست که مناطق مرزی کردستان و به صورت مضاعف نسبت به دیگر نقاط ایران فاقد هرگونه فرصت شغلی مناسب می‌باشد.

این کولبران کاملا واقفند که احتمالا همچون دیگر دوستان خود بالاخره هدف گلوله‌های نظامیان رژیم اسلامی قرار گرفته و کشته می‌شوند، اما جهت تامین ابتدایی ترین شرایط زندگی، مجددا و از سوی ناچاری در مرزها به این کاسبی پر خطر تن می‌دهند.