کوردستان میدیا

سایت مرکزی حزب دمکرات کوردستان ایران

فعالیت‌های سازمان‌ها و کمپین‌های مدنی و دانشجویی در یادبود بمباران شیمیایی سردشت

14:42 - 7 تیر 1394

کوردستان میدیا:سازمان‌ها و کمپین‌های مردم نهاد در آستانه بیست و هشتمین سالروز شیمیایی‌باران سردشت، از راه‌های گوناگون یاد قربانیان این فاجعە را گرامی داشتند.

به گزارش وب‌سایت کوردستان میدیا، شماری از سازمان‌‌ها و کمپین‌های مدنی و دانشجویی به منظور بزرگداشت قربانیان بمباران شیمیایی شهر سردشت، در آستانه بیست و هشتمین سالروز یادبود قربانیان فعالیت‌هایی گوناگون انجام داد‌ه‌اند.

بر پایەی این گزارش فعالیت‌های صورت گرفتە راه اندازی کمپین سردشت به وقت تیرماه در شبکه‌های اجتماعی به منظور جهانی کردن این فاجعه، انتشار پیام فعالان مدنی سردشت با این مضمون که سردشت شهر صلح شود، شستن یکی از میادین شهر سردشت توسط فعالان مدنی طی یک حرکت نمادین، نوشتن نامه‌ای به حسن روحانی با امضا ١١٣ تن از وکلای دادگستری جهت معرفی سردشت به عنوان شهر صلح، نمایشگاه ویترینی نقاشی و رکوردشکنی تک‌چرخ و رساندن پیام صلح به سردشت از سوی دوچرخەسواران مریوانی از جمله اقداماتی می‌باشند که از سوی فعالین کرد صورت گرفتەاند.

در بمباران شیمیایی سردشت در ٧ تیر ١٣٦٦، حکومت بعث عراق با استفاده از بمب‌های شیمیایی چهار نقطه پر ازدحام سردشت از توابع استان ارومیه را بمباران کرد که در نتیجه این بمباران شیمیایی ١٤٠ شهروند کُرد خود را از دست دادند.

بیش از ٨ هزار مصدوم و معلول شیمیایی در شهر سردشت وجود دارد که نهادهای حکومتی تنها اسامی ١٥٠ نفر را به عنوان مصدوم شیمیایی ثبت کرده‌اند.

هم‌اکنون ٢ هزار و ٢٠٠ مصدوم شیمیایی در این شهرستان زندگی می‌کنند که نیاز به خدمات ویژه درمانی دارند اما از سوی نهادهای ذیربط رژیم هیچ توجهی به وضعیت معلولین شیمیایی نمی‌شود.