کوردستان میدیا

سایت مرکزی حزب دمکرات کوردستان ایران

با کشته شدن کولبری دیگر، از آغاز سالجاری تا کنون ٩ کولبر توسط نظامیان کشته شده‌اند

16:23 - 7 تیر 1394

کوردستان میدیا: شلیک مستقیم گلوله نیروهای نظامی سپاه پاسداران رژیم اسلامی ایران در مناطق مرزی ارومیه، کشته شدن کولبر دیگری را به دنبال داشت و همچنین نیروهای رژیم اسلامی در شهرستان پاوه کالاهای کولبران را مصادره کرده‌اند.

به گزارش وب‌سایت کوردستان میدیا، طی روزهای گذشته، نیروهای نظامی هنگ مرزی سپاه پاسداران رژیم اسلامی ایران در منطقه مرزی سیرو از توابع ارومیه، کاروان کولبران را به گلوله بسته که در این اقدام، یک کولبر کُرد به نام خسرو امین‌زاده اهل سلماس، کشته شد.

این در حالی است که کولبران کُرد بدون هیچ اخطاری از سوی نیروهای نظامی رژیم اسلامی ایران، از سوی آنها هدف گلوله مستقیم قرار گرفته و در نتیجه جان خود را از دست می‌دهند.

همچنین طی روزهای گذشته، نیروهای نظامی هنگ مرزی سپاه پاسداران در نوسود از توابع شهرستان پاوه، پس از کمین برای ٣ شهروند کُرد آنها را هدف گلوله قرار داده‌و کالاهای کولبران را توقیف کرده‌اند.

گفته می‌شود، شهروندان کُرد مناطق مرزی به دلیل بیکاری و نبود فرصت‌های شغلی مناسب، به کارهای پر خطر کولبری روی آورده و اغلب اوقات این منبع درآمد، به قیمت از دست دادن جانشان منجر می‌شود.

بنا به ماده ٧ قانون بکارگیری سلاح، طریقه به کار بردن و استفاده از سلاح توسط نیروهای مسلح رژیم ایران، بایدبه گونه‌ای باشد که قبل از شلیک به فرد مشکوک یا متهم اخطار داده شده و در صورت بی اعتنایی و در مرحله دوم شلیک هوایی انجام بگیرد و اگر فرد تسلیم نشد از کمر به پایین و تنها از ناحیه پا هدف گلوله قرار بگیرد.

با توجه به این گزارش، در سه ماه نخست سال جاری، ١٣ کولبر به دلیل شلیک مستقیم نیروهای نظامی رژیم در مناطق مرزی کردستان کشته و زخمی که از این تعداد، ٨ نفر کشته و ٥ نفر دیگر زخمی شده‌اند.