کوردستان میدیا

سایت مرکزی حزب دمکرات کوردستان ایران

در ٢٨ ساله بمباران شیمیایی سردشت، کردستان میزبان فعالیت‌های نمادین شد

23:18 - 7 تیر 1394

کوردستان میدیا: فعالیت‌های مدنی، هنری و ورزشی در راستای بزرگداشت قربانیان بمباران شیمیایی سردشت از سوی فعالین کُرد همچنان ادامە دارد.

به گزارش وب‌سایت کردستان میدیا، امروز هفتم تیرماه سال ١٣٩٤، بیست و هشت سال از بمباران شیمیایی سردشت، نخستین قربانی سلاح شیمیایی در جهان گذشت و شهر سردشت به این مناسبت در تعطیلی کامل به سر برد.
امروز تمامی مغازه‌ها و بازار شهر سردشت در احترام به قربانیان شیمیایی این شهر تعطیل گردید.

امسال به مناسبت بیست و هشتمین سالیاد شیمیایی سردشت، فعالیت‌های گستردە‌ای از سوی فعالین کُرد در راستای یادبود قربانیان شیمیایی سردشت صورت گرفت.

صبح روز یکشنبه هفتم تیرماه، مصادف با بیست‌وهشتمین سالیاد بمباران شیمیایی سردشت، ورزشگاه شیرودی تهران میزبان برترین حافظەی زیر ١٨ سال، رکورددار تمرکز و همچنین رکورددار تک‌چرخ ایران بود.

این سە جوان کُرد به مناسبت گرامیداشت یاد قربانیان بمباران شیمیایی سردشت در بیست‌وهشتمین سالیاد این فاجعەی انسانی، رکوردهای خود را ارتقا دادند.

اسحاق شمسی با حفظ ١٠٠ جمله و عدد در کمتر از ٣ دقیقە موفق به کسب عنوان برترین حافظه زیر ١٨سال ایران شد.

گزارش‌ها از ورزشگاه شیرودی تهران حاکی از این است که آوات رشیدی هم توانستە است با ثبت رکورد تک چرخ با دوچرخه، مسافت ٢٨.٧ کیلومتر رکورد ایران را که قبلا ٢٥ کیلومتر بود را در اختیار بگیرد.
همچنین یک شهروند کُرد دیگر به نام دلشاد رکورد تمرکز را با ایستادن بر روی ٢ لیوان یک بار مصرف و ٢ تخم مرغ و ایستادن و نشستن بر روی میخ‌های ١٠ سانتیمتری، رکورد جهانی تمرکز را در اختیار گرفت.

در ادامەی فعالیت‌های گرامیداشت یاد قربانیان شیمیایی سردشت، طی نمایشگاهی در پارک لاله واقع در خیابان حلبچه شهر سردشت، ٧٧٧ طرح گرافیکی و نقاشی از کارهای یاسین ناصحی‌فر برای سالیاد بمباران شیمیایی شهر سردشت در معرض دید عموم قرار گرفتند.

در همین زمینە، نمایشگاه نقاشی و گرافیک آگرین از هنرمندهای کُرد اهل دیواندرە در میدان سرچشمەی سردشت برگزار گردید.

اجرای تئاتر بی‌تو بهتر به کارگردانی و نویسندگی قطب‌الدین صادقی، کارگردان نامی تئاتر کُرد در سردشت که داستانی بر پایه روایت‌هایی واقعی از وضعیت نابسامان و آشفته بازماندگان بمباران‌های شیمیایی سردشت می‌باشد، از دیگر فعالیت‌های هنرمندان کُرد در یادبود قربانیان شیمیایی سردشت است.

در میان استقبال گستردە فعالین و شهروندان کُرد از بیست‌وهشتمین سالیاد شیمیایی سردشت، سلاح سعید پور معلول ٧٠% همراه با همسر خود سروه امینی از ساعت ٥:٣٠ دقیقه صبح روز جمعه با دوچرخه ٢ نفره مسیر ١٧٠ کیلومتری مریوان ــ سردشت را رکاب زدند و پیام صلح و آشتی انجمن سبز چیای مریوان را به قربانیان سردشت رساندند.

گفتە می‌شود که این دو ورزشکار در بانه با استقبال انجمن سبز پاژین روبه‌رو و در مسیر بانه ــ سردشت نیز، دو تن از اعضای این انجمن پا به پای آن‌ها رکاب زدند.

گرامیداشت یاد قربانیان شیمیایی سردشت از سوی دانشجویان دانشگاه تبریز، پیادەروی کوهنوردان گروه آراس مهاباد، انجمن حفاظت از محیط زیست نوژین نلاس و فعالین مدنی ربط تا سردشت و انتشار چندین پیام و نامه از سوی فعالین کُرد از دیگر فعالیت‌های صورت‌گرفتە در یاد قربانیان شیمیایی سردشت در بیست‌وهشتمین سالیاد این فاجعەی انسانی می‌باشند.

در بمباران شیمیایی سردشت در ٧ تیر ١٣٦٦، حکومت بعث عراق با استفاده از بمب‌های شیمیایی چهار نقطه پر ازدحام سردشت از توابع استان ارومیه را بمباران کرد که در نتیجه این بمباران شیمیایی ١٤٠ شهروند کُرد خود را از دست دادند.

بیش از ٨ هزار مصدوم و معلول شیمیایی در شهر سردشت وجود دارد که نهادهای حکومتی تنها اسامی ١٥٠ نفر را به عنوان مصدوم شیمیایی ثبت کرده‌اند.