کوردستان میدیا

سایت مرکزی حزب دمکرات کوردستان ایران

کردستان ایران در ٣ ماه/ ٣٧مورد نقض حقوق زنان از سوی مراکز ذیربط رژیم اسلامی

22:05 - 8 تیر 1394

کوردستان میدیا: زنان کُرد در کردستان ایران طی ٣ماهه نخست سال جاری، ٣٧ مورد نقض سیستماتیک حقوق بشر از سوی مراکز رژیم اسلامی ایران را به خود اختصاص داد‌ەاند.

به گزارش وب‌سایت کوردستان میدیا، بازداشت، صدور حکم زندان، احضار از سوی مراکز امنیتی، احضار به حراست دانشگاه‌ها، اخراج فعالین مذهبی زن از کار، کشته و زخمی شدن توسط نیروهای نظامی رژیم با شلیک مستقیم گلوله، مرگ زنان کارگر براثر حوادث کار و مرگ زنان کُرد به دلیل سهل‌انگاری پزشکی تعدادی از جمله موارد نقض سیستماتیک حقوق بشر هستند که از سوی مراکز مختلف رژیم اسلامی ایران نسبت به زنان روی داده است.

وب‌سایت اتحادیەی زنان دمکرات کردستان ایران در گزارشی تحلیلی ــ آماری موارد نقض حقوق زنان در کردستان ایران طی بهار سال جاری را ٣٧ مورد اعلام کرده است.

طبق آمارهای منتشر شده، در ٣ ماهه نخست سال جاری، ٦ زن کُرد از سوی نیروهای رژیم اسلامی بازداشت و همچنین در این مدت ٢ زن دیگر نیز از سوی دستگاه قضایی رژیم ایران به زندان محکوم شده‌اند.

احضار دانشجویان دختر کُرد از سوی حراست دانشگاه‌ها با ١٧ مورد، بخشی چشمگیر از موارد نقض حقوق زنان کُرد در سه ماهه نخست سال ٩٤ را به خود اختصاص داده است و همچنین طی این مدت یک زن دیگر کُرد نیز از سوی نهادهای امنیتی رژیم اسلامی احضار شدە است.

همچنین این آمارها بیانگر آن هستند کە سهل انگاری پزشکی طی سە ماه نخست امسال، مرگ ٤ زن کُرد را بدنبال داشته است.

در همین مدت ٣ زن دیگر کُرد با شلیک مستقیم نیروهای نظامی و انفجار مین کاشته شده زمان جنگ کشته و زخمی شده‌اند.

آمارهای نقض حقوق زنان همچنین حاکی از آن است، که ٢ زن فعال مذهبی کُرد از سر کار اخراج شده و دو زن کارگر جان خود را در حین انجام کار از دست داده‌ند.

در همین رابطه آژانس خبررسانی کُردپا در گزارشی آماری، موارد نقض حقوق بشر در کردستان ایران را منتشر کرد و طی آن گزارش به شیوه تحلیلی ــ آماری از روی دادن ٥١٩ مورد نقض حقوق بشر از سوی نهادهای مرتبط رژیم اسلامی در کردستان طی فصل بهار خبر داد.

لینک‌های مرتبط:
*بهار کردستان و ٥١٩ مورد نقض حقوق‌بشر
*احضار، بازداشت و محکومیت ٣٧٩ شهروند کُرد طی سه ماه
*کردستان/ گلوله و انفجار مین در ٣ ماهه آغازین سالجاری، ٦٨ کشته و زخمی را درپی داشته است