کوردستان میدیا

سایت مرکزی حزب دمکرات کوردستان ایران

سازمان دفاع حقوق بشر کردستان: رهایی محمد صدیق کبودوند را خواستاریم

23:56 - 9 تیر 1394

کوردستان میدیا: در آستانه نهمین سالیاد بازداشت محمد صدیق کبودوند، فعال حقوق بشر کُرد ، سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان اقدام به صدور بیانیه‌ای کرد.

به گزارش وب‌سایت کردستان میدیا، سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان، طی بیانیەای در آستانەی نهمین سالگرد بازداشت محمدصدیق کبودند، رئیس این سازمان حقوق بشری، محکومیت کبودوند را غیرقانونی و غیرعادلانه وصف کردە و خواستار آزادی وی شد.

در بخشی از بیانیەی سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان آمدە است: به دلیل دفاع از حقوق بشر و دفاع از حقوق اقلیت‌ها و مردم کُرد در غیرقانونی‌ترین و ناعادلانه‌ترین محکومیت، نزدیک به یکصدماه است از آزادی و فعالیت محروم شده است.

متن کامل این بیانیه عینا در پی می‌آید:

دهم تیر مصادف با بازداشت خودسرانه و حبس غیرقانونی آقای محمدصدیق کبودوند رئیس سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان در ٩ سال پیش می‌باشد. محمدصدیق کبودوند که فعالیت‌های مدنی و حقوق بشری و مسالمت‌خواهانه وی از سوی دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی و سپاه پاسداران مورد تعقیب قضایی و کنترل قرار گرفته و پرونده‌هایی در مراجع قضایی کردستان و آذربایجان و تهران برعلیه وی افتتاح گردیده، حداقل از ٤ پرونده منجر به صدور رای با اتهام‌هایی از قبیل فعالیت تبلیغی علیه نظام، انتشار کتاب غیرقانونی، تشویش و تحریک افکار عمومی و تشکیل و اداره سازمان حقوق بشرکردستان ، در ٢ پرونده آن به ترتیب به حبس یک سال، محرومیت از فعالیت روزنامه‌نگاری، لغو امتیاز و جلوگیری از انتشار نشریه قانونی متعلق به ایشان و حبس قطعی ١٠ سال بابت اداره و مدیریت سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان محکوم گردیده است و از ٩٨ ماه پیش در زندان به سر می‌برد که تنها در صورت تجمیع پرونده‌ها پس از تحمل ١٢٦ ماه حبس از زندان رها خواهد شد.

آقای کبودوند که از ابتدا حبس و محکومیت‌های مذکور بویژه حبس بابت مدیریت سازمان حقوق بشر را غیرقانونی اعلام نموده و همصدا با ظالمانه تلقی نمودن این حبس توسط خانواده ایشان، اغلب سازمان‌های حقوق بشری بین المللی و از جمله گروه تحقیقات ملل متحد زندانی شدن کبودوند را خودسرانه و غیرقانونی اعلام و طی سالیان گذشته بارها آزادی ایشان را خواستار شده‌اند. آقای کبودوند و خانواده ایشان طی مدت حبس سه هزار روزه، رنج‌های فراوانی متحمل گردیده‌اند بویژه آنکه موضوع بیماری صعب‌العلاج فرزند وی بر این رنج‌ها و نگرانی‌ها افزوده است.

کبودوند که امروز به عنوان بنیانگذار و پدر حقوق بشر کردستان از سرآمدان حقوق بشر در ایران شناخته می‌شود، به دلیل دفاع از حقوق بشر و دفاع از حقوق اقلیت‌ها و مردم کُرد در غیرقانونی‌ترین و ناعادلانه‌ترین محکومیت، نزدیک به یکصدماه است از آزادی و فعالیت محروم شده است.

سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان همصدا  با خانواده ایشان از همه فعالان مدنی و حقوق بشری و سیاسی و همه سازمان‌ها و نهادهای حقوق بشری، مدنی، سیاسی و اجتماعی  درخواست می‌نماید حبس غیرقانونی کبودوند را از یاد نبرند و با مشارکت در این همصدایی با اعتراض به ادامه حبس وی رهایی از بند پدر حقوق بشر کردستان را بطور جدی خواستار شوند.

تهران ٩ تیرماه ١٣٩٤/ ٣٠ ژوئن ٢٠١٥
سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان