کوردستان میدیا

سایت مرکزی حزب دمکرات کوردستان ایران

اوباما: اگر توافق بد باشد، آمریکا مذاکرات را ترک خواهد کرد

16:02 - 10 تیر 1394

کوردستان میدیا: رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد، اگر رژیم ایران به شرایط تفاهم‌نامه لوزان عمل نکند، آن وقت با مشکل روبرو خواهد شد.

به گزارش وب‌سایت کوردستان میدیا، علیرغم تمدید یک هفته‌ای مذاکرات هسته‌ای رژیم ایران و کشورهای ١+٥، روز گذشته باراک اوباما در یک کنفرانس خبری، بر رسیدن به توافق جامع اتمی بر اساس تفاهمنامه لوزان تاکید و گفت، آن تفاهمنامه راه دستیابی رژیم ایران را به سلاح هسته‌ای می‌بندد.

باراک اوباما در کنفرانس خبری روز سه شنبه در واشنگتن گفته است: ایران باید به برنامه‌های بازرسی‌ها سخت، تن دهد. وی در ادامه سخنان خود اعلام کرده است، هدف مذاکرات قطع مسیرهای ایران برای دستیابی به سلاح اتمی است که نیازمند راستی آزمایی است و اگر رژیم ایران به شرایط تفاهمنامه عمل نکند با مشکل روبرو خواهیم بود.

پیشتر نیز رئیس جمهور آمریکا در سخنان خود گفته بود که عدم تفاهم بین ایران و آمریکا یک شبه از بین نخواهد رفت و اگر توافق هسته‌ای با ایران بد باشد، آمریکا از آن کنار می‌کشد.

این سخنان باراک اوباما در حالی است که جان کری پس از دیدار با جواد ظریف روز سه‌شنبه در وین، به خبرنگارانی که از وزیر خارجه آمریکا پرسیدند آیا مذاکره با جواد ظریف او را دلگرم کرده است، گفت: گفتگوی خوبی داشتیم.

جان کری وزیر خارجه آمریکا طی سخنرانی در جلسەی کمیتەی روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا اعلام کرد کە تولید سلاح اتمی برای ایران تا ابد ممنوع است. وزیر امور خارجەی آمریکا از در نظر داشتن گزینەی نظامی علیه رژیم ایران در صورت شکست مذاکرات هستەای خبر داده بود.

همچنین حسن روحانی اعلام کرد: دستیابی به توافق جامع هسته‌ای در چارچوب مذاکرات لوزان و ژنو امکان‌پذیر است، البته اگر قدرت‌های جهانی به دنبال زیاده خواهی نباشند.

بر اساس تفاهم لوزان قرار است در صورت رسيدن ايران و کشورهاي ۱+۵ به توافق جامع هسته اي، تحريم‌های ايران نيز لغو شوند، امکان بازگرداندن مجدد تحريم‌های لغو شده علیه ایران به نقض توافق هسته‌ای از سوی ايران‌بستگی دارد.

روز سه شنبه نهم تیرماه، ایران و شش قدرت جهانی در وین توافق کردند گفتگوهای جامع اتمی را تا ۱۶ تیرماه تمدید و در صورت حصول توافق جامع اتمی، تحریم ها علیه ایران کاهش می‌یابد و برنامه اتمی این کشور محدود می‌شود.