کوردستان میدیا

سایت مرکزی حزب دمکرات کوردستان ایران

احتمال نقض حکم سامان نسیم از سوی دیوان عالی کشور

16:35 - 13 تیر 1394

کوردستان میدیا: خانواده سامان نسیم، زندان سیاسی کُرد در انتظار ملاقات با فرزندشان به سر می‌برند.

به گزارش وب‌سایت کوردستان میدیا، سرنوشت سامان نسیم زندان سیاسی کُرد که تا ما‌ه‌ها در ابهام باقی مانده بود با توجه به گفته‌های وکیل مدافع (خالدی) وی، حکم اعدام این زندان سیاسی کُرد از سوی دیوان عالی کشور نقض شده است.

مختار نسیم برادر سامان به کمال حسینی، فعال حقوق بشر کُرد اعلام کرده است: طی تماس تلفنی که خالدی وکیل مدافع سامان، به خانواده سامان نسیم اعلام کرده که حکم اعدام سامان لغو و آنها می‌توانند روز شنبه مورخه سیزدهم تیرماه ٩٤ با وی ملاقات داشته باشند.

برادر این زندان سیاسی کُرد اعلام کرده که از نحوه و چگونگی ملاقات با سامان و مرکز نگهداری وی بی‌اطلاع هستند.

مختار نسیم گفته است: از اواخر بهمن ماه سال گذشته كه سامان را از هم بنديانش در زندان اروميه جدا كردند ما ديگر هيچ اطلاعي از او نداشتيم و پيگيری‌های مكرر ما بی‌نتيجه بود ولی حدود ١٠ روز پيش از طريق وكيل مدافع جديد سامان باخبر شديم حكم اعدام وی در ديوان عالی كشور نقض شده و او توانسته سامان را ببيند.

برادر این زندان سیاسی در رابطه با گفته‌های وکیل قبلی برادرش عزیز مژدهی گفته است: وکیل پیشین برادرم که در روزهای پیشین به مراجع قضایی در ارومیه مراجعه کرده و آخرین برگی که روی پرونده سامان رویت کرده بود، برگ اعزام سامان به پزشک قانونی بوده که طی روزهای آینده مقرر است سامان را جهت صدور حکم حجر به پزشک قانونی اعزام کنند.

پیشترنیز برخی از احزب و سازمان‌ها و رسانه‌های حقوق بشری بدون وجود هیچ منبع معتبری، خبر اعدام سامان نسیم و چند زندانی سیاسی کُرد دیگر را منتشر کرده بودند.

سامان نسیم متولد شهریورماه سال ۱۳۷۳ و اهل شهر مریوان از استان کُردستان است.

وی در ۲۶ تیرماه سال ۱۳۹۰، در زمانی که ۱۷ سال سن داشت در مرز سردشت بازداشت و به مدت دو ماه در سلول انفرادی حفاظت اطلاعات سپاه در ارومیه، تحت بازجویی و شکنجه قرار گرفت و بعدها به زندان مهاباد انتقال یافت.

این شهروند کُرد، در نهایت به اتهام محاربه از طریق عضویت در یکی از احزاب کُرد اپوزسیون رژیم اسلامی از سوی دادگاه انقلاب مهاباد به اعدام محکوم شد و این حکم از سوی دادگاه تجدید نظر استان آذربایجان‌غربی و شعبه ۳۲ دیوان عالی کشور در آذرماه ۱۳۹۲، عیناً تایید گردید.

سامان نسیم هم‌چنین از جمله زندانیان زندان ارومیه بود که به همراه ۲۹ زندانی سیاسی دیگر، از ٢٩ آبان‌ماه ۱۳۹۳، در اعتراض به عدم اجرای اصل تفکیک جرایم زندانیان در این زندان، دست به اعتصاب غذا زده بود. اعتصاب آن‌ها پس از ۳۳ روز پایان یافت. مسوولان زندان در زمان اعتصاب و پس از آن، بار‌ها زندانیان اعتصاب‌کننده را به تبعید و اجرای احکام اعدام آن‌ها تهدید کرده‌بودند.

سی‌ام بهمن ماه سال گذشته سامان نسيم به همراه ٥ تن از زندانيان سياسی ديگر به نام‌های علی و حبيب افشاری، يونس آقايان، ابراهيم عيسی‌پور و سيروان نژاوی كه به اعدام محكوم بودند بە مکان نامعلومی منتقل شدە و بعد از انتشار خبر اعدام علی و حبیب‌الله افشاری، از سرنوشت دیگر زندانیان سیاسی خبر موثقی در دست نبود.