کوردستان میدیا

سایت مرکزی حزب دمکرات کوردستان ایران

روز جمعه، آبیدر سنندج چند ساعت در آتش سوخت

17:55 - 13 تیر 1394

کوردستان میدیا: بخشی از جنگل‌ها و مراتع کوهستان آبیدر که یکی از مراکز تفریحی سنندج به شمار می‌آید در آتش سوخت. به گفته شهروندان این شهر، رژیم ایران به شیوه‌سیستماتیک و بنا به اهداف مشخص، مراتع و جنگل‌های کردستان را به آتش می‌کشاند.

به گزارش وب‌سایت کوردستان میدیا، عصر روز جمعه مورخه دوازدهم تیرماه 94، فرد یا افرادی ناشناس، کوهستان‌های آبیدر را به آتش کشیده و در نتیجه این اقدام، بخش زیادی از مراتع و جنگل‌های آبیدر طعمه آتش شدند.

به گفته یک منبع مطلع، این آتش‌سوزی گسترده‌ به صورت همزمان و در چهار نقطه، کوه آبیدر سنندج را دربرگرفته و بخش وسیعی از این کوه گردشگری در آتش سوخت.

گویزه کویر یکی از تفرجگاه‌های آبیدر بوده که در این آتش سوزی خسارات زیادی به طبیعت زیبای آن وارد شده است.

تعدادی از شهروندان سنندجی بر این باور هستند که این آتش سوزی تعمدی و احتمال انجام آن از سوی نیروهای سپاه پاسداران رژیم بالقوه می‌باشد.

شهروندان بر این عقیده هستند که آتش زدن جنگل و مراتع کردستان عمدی و هدف از این اقدامات سپاه پاسداران کنترل دقیق و بدون دردسر کوه‌های کردستان می‌باشد.

آتش سوزی آبیدر با همکاری و تلاش فعالان محیط زیست و شهروندان سنندجی به طور کامل مهار شده است. علاوه بر اینکه این استان از پوشش جنگلی و مراتع زیادی برخوردار است، اما از وجود هلی‌کوپتر امدادی برای کنترل این گونه اتفاقات محروم است.

از سوی دیگر چند روز پیش مراتع شهر سردشت اعم از، جنگل‌های مناطق شیخ ابراهیم‌بادام، جنگل‌های پشت پمپ بنزین و جنگل‌های اطراف کچل‌آباد در آتش سوختند.

همچنین چند روز قبل نیز، ٨ هکتار از جنگل‌های مجسه و بلوه شهر بانه، دچار آتش سوزی شده و پس از چندین ساعت کنترل شده است.

گفته می‌شود، این آتش سوزی خسارات جبران ناپذیری را به جنگل‌های این مناطق وارد ساخته و با تلاش اعضا انجمن پاژن در شهر بانه کنترل شده است.

با توجه به گزارشاتی که پیشتر از سوی فعالان محیط زیست منتشر شده بود، قریب به ٢٠ درصد از جنگل‌های بلوط کردستان ایران به دلیل آتش سوزی برای همیشه توانایی رویش مجدد را از دست داد‌ه‌اند.

سالانه مساحت زیادی از جنگل‌ها و مراتع استان‌های کردستان به ویژه مناطق مرزی طعمه حریق شده و هیچ اقدامی جهت بهبود و حل این معضل از سوی مسئولان رژیم اسلامی ایران صورت نمی‌‌گیرد.

عکس: فیسبوک