کوردستان میدیا

سایت مرکزی حزب دمکرات کوردستان ایران

مناطق جنگلی \"گاران\" مریوان طعمه حریق شد

17:37 - 14 تیر 1394

کوردستان میدیا: مراتع و پوشش‌های جنگلی منطقه گاران مریوان در شعله‌های آتش سوخت.

به گزارش وب سایت کوردستان میدیا، بعدازظهر روز گذشته مورخه سیزدهم تیرماه ٩٤، جنگل‌ها و مراتع منطقه‌ی گاران از توابع مریوان دچار آتش سوزی شده و بخش عمده‌ای از مراتع و پوشش جنگلی این منطقه از بین رفته است.

به گفته یک منبع مطلع، آتش بخش عمده‌ای از مراتع و پوشش جنگلی منطقه و گونه‌های جانوری را از بین برده و تا کنون علت این آتش سوزی مشخص نشده است.
این آتش سوزی با تلاش و کوشش اعضای انجمن سبز چیا مریوان کنترل و خاموش شد.

سوختن جنگل و پوشش گیاهی مریوان، چندین سال است طبیعت این شهر را تهدید و هیچ جریان و نهاد مرتبط رژیم ایران، خود را مسئول و پاسخگو نمی‌داند.

آتش سوزی در جنگل‌های بلوط مريوان يكی از عوامل بسيار مهم تخريب جنگل‌ها بوده، به طوری كه سالانه مساحت قابل توجهی از اين جنگل‌ها دچار آتش سوزی شده و اثرات مخربی بر شرايط اكولوژيكی محيط تحميل می‌گردد.

روز جمعه نیز، مورخه دوازدهم تیرماه ٩٤، آتش‌سوزی گسترده‌ای در چهار نقطه، کوه آبیدر سنندج رخ داده و بخش وسیعی از مراتع و درختان کوه آبیدر در آتش سوخت. همچنین یک روز بعد از آن نیز مجددا و در یکی دیکر از ضلع‌های کوه آبیدر آتش سوزی رخ داده که با تلاش فعالان فرهنگی و محیط زیست مهار گردید.

سالانە مساحت زیادی از مراتع و جنگل‌های کردستان ایران طعمە حریق می‌شوند و خسارت جبران ناپذیری بە زیستگاە این مناطق وارد می‌شود کە در این راستا رژیم هموارە نسبت بە این مسئلە بی‌توجه و علیرغم عدم اقدام مناسب جهت حفاظت از مراتع و جنگل‌های این مناطق، در بسیاری از موارد نیز، آتش سوزی‌ها از سوی رژیم اسلامی ایران و به صورت تعمدی انجام می‎گیرد.