کوردستان میدیا

سایت مرکزی حزب دمکرات کوردستان ایران

سازمان UNPO به صورت رسمی از مبارزه ملت کُرد در کردستان ایران حمایت کرد

15:15 - 15 تیر 1394

کوردستان میدیا: در دومین روز کنگره UNPO، این سازمان طی قطعنامه‌ای حمایت خود را از مبارزه ملت کُرد در کردستان ایران اعلام و همچنین رژیم ایران را نسبت به بازداشت و اعدام‎ زندانیان سیاسی محکوم کرد.

به گزارش وب‎سایت کوردستان میدیا، در دومین روز فعالیت کاری دوازدهمین کنگره سازمان ملت‎های بدون دولت که در آن هیاتی از حرب دمکرات کردستان ایران با سرپرستی لقمان احمدی، مسئول روابط خارجه حزب دمکرات حضور داشتند، قطعنامه‎ای را با اکثریت آرا اعضای کنگره که به وضعیت کردستان ایران اختصاص یافته بود، تصویب نمود.

در دومین روز فعالیت کاری این کنگره بخش زیادی از پانل‌ها به مسئله ملیت‎های ساکن ایران اختصاص یافته بود که در آن چندین پیشنهاد و توصیه مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

9663.jpg

در همین رابطه نماینده حزب دمکرات کردستان ایران و حزب کومله کردستان ایران طرح پیشنهادی خود را در رابطه با وضعیت کردستان ایران ارائه دادند که توسط دکتر عبدیل‎زاده، نماینده حزب دمکرات در UNPO تقدیم به اعضای کنگره گردید.

سپس این طرح با اکثریت آرا اعضای کنگره به عنوان قطعنامه به تصویب رسید و متن آن به‌طور کامل در کنگره قرائت شد.

متن قطعنامه‎ که در رابطه با وضعیت کردستان ایران تصویب شده است، عینا درپی می‎آید:

قطعنامه در رابطه با کردستان ایران
در چند سال اخیر اوضاع سیاسی، نقض حقوق‌بشر و رفاه در ایران نامطلوب بوده به ویژه برای ملیت‌های تحت ستم در این کشور که در این رابطه با افزایش‌ اعدام‌ها و تبعیض و ستمی که نسبت به آنها رواداشته شده، روبرو بوده‌اند.

براساس گزارش‎های چندین سازمان مختلف حقوق‌بشری، حداقل ٧٥٠ نفر در سال ٢٠١٤ اعدام شده‎اند که در مقایسه با سال ٢٠١٣ ،ده درصد افزایش داشته است، در ژانویه سال ٢٠١٥ تا کنون بیش از ٣٤٠ نفر اعدام شده‎اند.

براساس آمارهای غیررسمی، شمار اعدام‎های بیش از آمارهای انتشار یافته می‌باشد.

در همین رابطه، بخش چشمگیری از افرادی که اعدام شده‎اند، شهروندان کُرد بوده‎اند، اعدام زندانی سیاسی کُرد منصور آروند که بیست‎وچهارم خردادماه ٩٤ در زندان مرکزی میاندوآب، یکی از آخرین نمونه‎های سیاست ددمنشانه رژیم اسلامی ایران بوده است.

مسئله دیگری که توجه جامعه بین‎اللمل را به سوی خود جلب کرده، مرگ دختر کُرد به نام فریناز خسروانی بوده که مورخه هفدهم اردیبهشت‌ماه 94 در هتلی بە نام هتل تارا مشغول به کار بودە است، برای جلوگیری از تجاوز یکی از عوامل رژیم از طبقە چهارم خود را به پایین پرت کرده است.

همچنین، طی دو سال گذشته، رژیم ایران نیروهای نظامی زیادی را در کردستان ایران و در مناطق مرزی مستقر کرده و سیاست میلیتاریزه کردن کردستان و اقلیم ملیت‎های تحت ستم را افزایش داده است، همچنین علاوە بر استمرار در میلیتاریزه کردن، ظلم و ستم در کردستان طی دو سال گذشته، نقض حقوق بشر، شکنجه و بازداشت شهروندان با افزایش شدیدی همراه بوده است.

امنیتی کردن کردستان، اعدام و تبعیض استراتژی اصلی رژیم اسلامی ایران جهت به سکوت کشاندن ملت کُرد و سایر ملیت‌ها از مبارزه مشروع آنها برای حق تعیین سرنوشت، آزادی، دمکراسی و برابری زبان، فرهنگ و حقوق سیاسی است.

در همین رابطه، ما کنگره‌ی UNPO :
- حمایت همیشگی خود را از مبارزه ملت کُرد در کرستان ایران تا دستیابی به حق تعیین سرنوشت، دمکراسی، آزادی و حق ملی اعلام می‎کنیم.

- اعدام زندانیان سیاسی کُرد و فعالان حقوق‌بشر، روزنامه‌نگاران و زندانیان دیگر را توسط رژیم ایران به شدت محکوم می‌کنیم.

- از رژیم ایران درخواست می‎کنیم که هم‌اکنون تمامی اعدام‎ها را متوقف و به قوانین بین‎المللی در رابطه با رفتار با زندانیان سیاسی پایبند باشد.

- نگرانی خود را نسبت به نقض حقوق‌بشر ملیت‎های تحت ستم از سوی رژیم ایران اعلام می‎داریم.

- از رژیم ایران خواستاریم که ملیتاریزه کردن کردستان و اقلیم‎های دیگر ملیت‎های تحت ستم را متوقف کرده و از بمباران مناطق مرزی میان کردستان ایران و عراق دست بکشد.

- نگرانی خود را نسبت به وضعیت زندانیان سیاسی کُرد، که به شیوه‌ای ناعادلانه و در خارج از چهارچوب قوانین به اعدام و زندان طولانی مدت محکوم شده‌اند، اعلام و همچنین نگرانی خود را از بازداشت فعالان سیاسی، نویسندگان، روزنامه‎نگاران، فعالان کارگری و حقوق‌بشر اعلام می‎کنیم.