کوردستان میدیا

سایت مرکزی حزب دمکرات کوردستان ایران

١٨ درصد از واحدهای صنعتی در ایران تعطیل شده‌اند

15:32 - 15 تیر 1394

کوردستان میدیا: ١٨ درصد از واحدهای صنعتی ایران به دلیل نداشتن بودجه کافی و تحریم‎های جهانی بر علیه رژیم ایران، این کشور به‌طور کامل تعطیل شده‌اند.

به گزارش وب‎سایت کوردستان میدیا و به نقل از خبرگزاری‎های داخلی، تعطیلی واحدهای صنعتی در کشور ایران به علت کمبود نقدینگی و مشکلات اقتصادی ادامه دارد و بخش عمده‎ای از کارگران این واحدها چندین ماه است که حقوق معوقه خود را دریافت نکرده‎اند.

سخنگوی کمیسیون صنایع مجلس رژیم ایران روزگذشته چهاردهم تیرماه اعلام کرد: ١٨ درصد از واحدهای صنعتی کوچک ایران به طور کامل تعطیل شده‎اند و ٣٦ درصد از واحدها با ظرفیت کمتر از ۵۰ درصد کار می‌کنند، دلیل اصلی مشکلات واحدهای صنعتی را کمبود نقدینگی اعلام کرد.

از دیگر سو پیمان اسراری، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کُردستان در روزهای اخیر اعلام کرده که از ٩٦٠ واحد صنعتی موجود، ٢٦٠ واحد کاملاً تعطیل و به همین میزان نیمه تعطیل می‌باشند.

در همین رابطه  معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در دولت حسن روحانی گفته بود که ۵ هزار و ۴۰۰ واحد تولیدی در ایران از سال ۱۳۸۵ تا ۱۳۹۱ ورشکسته یا تعطیل شده‌اند که اخراج ١٠٠ هزار کارگر را درپی داشته است.

برنامه‌ریزی ناکارآمد، عدم همکاری بانک‌ها در ارائه‌ی تسهیلات، عدم حمایت‌های قانونی و اعتباری دولت و همچنین عدم تعیین تکلیف واحدهای راکد و مشکل‌دار توسط مسئولان از علل مختلف تداوم روند کنونی در واحدهای تولیدی-تعاونی استان کُردستان است که ورشکستگی بسیاری را در آینده‌ی نزدیک به دنبال خواهد داشت.
بیش از ١٤ هزار واحد صنایع کوچک و متوسط، معادل ٧٠ درصد از کل صنایع ایران کاملا تعطیل شدە و این برای اقتصادی مانند ایران بە مثابە ورشکستگی کامل، توقف تولید و حتی چرخە اقتصادی است و این در حالیست کە بانک مرکزی خبر از کاهش نرخ تورم در سال ١٣٩٣ کرد و نرخ تورم سالیانە تورم را ١٥ درصد اعلام کرده بود.

تعطیلی کارخانجات و واحدهای صنعتی بیکاری کارگران و اخراج آن‌‌ها بە بهانەهای مختلف از سوی کارفرمایان را در پی دارد و این کارگران بە سونامی بیکاران کشور می‌پیوندند

بیکاری روزافزون در ایران و پیدانکردن راە حلی مناسب از سوی مسئولان رژیم برای این مشکل اجتماعی بە تهدیدی جدی برای جامعە ایران تبدیل شدە و بە گفتە بسیاری از مسئولان این رژیم در صورت ادامه بیکاری طبقە متوسط را نیز بە زیر خط فقر می‎کشانند.