کوردستان میدیا

سایت مرکزی حزب دمکرات کوردستان ایران

حوادث رانندگی دومین علت مرگ و میر در ایران

15:18 - 16 تیر 1394

کوردستان میدیا: کشور ایران با سالانه بیش از ٨٠٠ هزار تصادف، بالاترین آمار تلفات جاده‎ای را به خود اختصاص داده است، به‌طوریکه در ردیف اول حوادث مرگبار جاده‎ای جهان قرار دارد.

به گزارش وب‎سایت کوردستان میدیا، وضعیت حوادث جاده‎ای در ایران در حالت بحرانی قرار دارد، طبق آمارهای منتشره میزان تلفات حوادث رانندگی در ایران ٢٥ برابر کشور ژاپن و ترکیه است، ایران در استانداردهای ایمنی جاده در میان ١٩٠ کشور جهان رتبه ١٨٩ را به خود اختصاص داده است.

روزانه در سراسر دنیا، بیش از ۳۰۰۰ نفر بر اثر تصادفات و صدمات ناشی از آن جان خود را از دست می‌دهند. در كشورهای كم‌درآمد و كشورهای با درآمد متوسط (در حال توسعه)، علت مرگ حدود ۸۵% از فوت‌شدگان و معلولیت حدود ۹۰% از افرادی كه دچار ناتوانی‌های جسمی و نقص عضو گشته‌اند، تصادفات جاده‌ای بوده است.

ايران به عنوان كشوری در حال توسعه با سالانه بیش از ٨۰۰ هزار تصادف در ردیف اول حوادث مرگبار جاده‌ای جهان قرار دارد و از آنجا كه تصادفات جاده‌ای نهمین علت مرگ‌و‌میر در جهان به شمار می‌رود، حوادث رانندگی در ایران دومین علت مرگ و میر می‌باشد.

در ایران، در هر ۱۹ دقیقه یک نفر در جاده‌ها جان خود را از دست می‌دهد و در هر دو دقیقه خبر مصدومیت جدی یک نفر در اثر سوانح رانندگی به خانواده‌اش می‌رسد.

سالانه بین ۲۰ تا ۳۰ هزار نفر در ایران بر اثر تصادفات جاده‌ای جان خود را از دست می‌دهند.

پیشتر سازمان یونیسف در گزارشی منتشر کرده بود، نرخ سوانح رانندگی در ایران را ۲۰ برابر میانگین جهانی می‌باشد و هر ساله در ایران حدود ۲۸ هزار نفر قربانی تصادفات جاده‌ای شده و ۳۰۰ هزار تن نیز دچار مصدومیت یا معلولیت می‌شوند.

براساس آمار اداره پزشکی قانونی استان کردستان نیز، طی سال گذشته، ٣٦١نفر براثر سانحه رانندگی جان خود را از دست داده‌اند.

همچنین سازمان پزشکی قانونی ایران اعلام کرده است: طی ١٧ سال گذشته (از سال ٧٧ تا پایان سال ٩٣)، در مجموع ٣٦٢ هزار و ٧٨٤ نفر در حوادث رانندگي جان خود را از دست دادند كه از اين تعداد ٢٨٩ هزار و ٥٤٣ نفر مرد و ٧٣ هزار و ٢٤١نفر زن بودند.

جاده‌های ناامن و غير استاندارد، بی احتياطی رانندگان و خودروهای نامناسب عمده‌ترين عوامل حوادث خونين جاده ای در ايران به حساب می‌آيند و دولت نتوانسته از شمار تصادفات بکاهد.

عامل انسانی یکی از مهم‌ترین علل بروز تصادفات جاده‌ای در ایران و کُردستان است اما نبود استانداردسازی در جاده‌های کُردستان و نیز بی‌توجهی به کیفیت وسایل نقلیه، میزان و میانگین حوادث جاده‌ای را افزایش داده است.

برخی برآوردها نشان می‌دهد خطای انسانی عامل ۷۵ درصد تصادفات جاده‌ای است و نقص فنی خودروها و مشکلات فيزيکی جاده‌ها به ترتيب ۱۴ و ۱۱ درصد از ديگر عوامل حوادث جاده‌ای در ايران است .

ببیش از ٨١ هزار مورد تصادف در سال گذشته ناشی از اشتباه انسانی و عوامل ناشی از مشکلات مربوط به جاده‎ها ٥٤ هزار مورد تصادف را در سال ٩٣رقم زده است.

خسارات سالانه حوداث جاده‌ای ایران چهار هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود که حدود چهار درصد تولید ناخالص داخلی است.