کوردستان میدیا

سایت مرکزی حزب دمکرات کوردستان ایران

انفجار مین در ثلاث‌باباجانی، جان یک جوان کُرد را گرفت

17:18 - 16 تیر 1394

کوردستان میدیا: یک جوان کُرد بر اثر انفجار مین‌های بجا مانده از دوران جنگ ایران و عراق، جان خود را از دست داد.

به گزارش وب‎سایت کوردستان میدیا، چند روز قبل، یک شهروند کُرد به نام لاوه رشیدی ٢١ ساله اهل شهرستان ثلاث‌باباجانی در استان کرمانشاه براثر انفجار مین جان باخت.

با گذشت ٢٧ سال از جنگ میان ایران وعراق تاکنون مین دشمن خاموش جان شهروندان را در استان‌های آذربایجان غربی، ایلام، کرمانشاه و کردستان تهدید می‌کند.

سالانه ده‌ها شهروند کُرد به دلیل انفجار مین در مناطق مرزی کردستان ایران کشته و زخمی می‌شوند.

بر اساس اطلاعات موجود، ٦ میلیون هکتار از خاک ایران با مین کاشته شده آلوده و بنابر آخرین آمارها، ١٦ میلیون مین کاشته شده در سراسر ایران وجود دارد که به علت دیدگاه امنیتی و مرزی، بیشترین تعداد مین‌های کاشته شده ایران در چهار استان ایلام، کرمانشاه، کُردستان و ارومیه وجود دارد.

رژیم اسلامی ایران تاکنون پیمان‌نامه اوتاوا که در ارتباط با ممنوعیت به‌کارگیری، تولید و نگهداری مین‌های ضدنفر است را امضا نکرده و نسبت به پاکسازی ٢٠ میلیون مین ضدنفر در کشور اقدام جدی را انجام نداده است.

همچنین رژیم اسلامی ایران روزانه به بهانه جلوگیری از قاچاق در مناطق مرزی اقدام به کاشت مین و در اکثر حالت‌ها کولبران و شهروندان مدنی قربانی انفجار مین می‌شوند.

براساس آمار سازمان یونیسف، هم‌اکنون ٤ میلیون و ٢٠٠ هزار هکتار از مناطق مرزی شهرهای کُردستان ایران نظیر مهران، دهلران، نفت‌شهر، سومار، جوانرود، ثلاث‌باباجانی، گیلانغرب، پاوه، مریوان، بانه، سردشت، اشنویه، پیرانشهر و ارومیه آلوده به ١٧ نوع مین می‌باشند.

بنا به آمار وب‎‌سایت کردستان میدیا، طی سه ماه نخست سال جاری، ٥ شهروند کُرد براثر انفجار مین در مناطق کُردنشین ایران جان خود را از دست داده‌اند و ٨ شهروند دیگر زخمی شده‎اند.