کوردستان میدیا

سایت مرکزی حزب دمکرات کوردستان ایران

سرنوشت بازداشت‌شدگان اعتراضات مهاباد با گذشت ٦٠ روز همچنان نامعلوم است

18:02 - 17 تیر 1394

کوردستان میدیا: با گذشت دو ماه از بازداشت شمار زیادی از معترضان شهر مهاباد، تاکنون هیچ اطلاعی از سرنوشت آنها در دسترس نمی‎باشد.

به گزارش وب سایت کردستان میدیا، پس از تجمع اعتراضی شهروند کُرد در مهاباد در اعتراض به مرگ مبهم فریناز خسروانی کارمند هتل تارا ، معترضان با برخورد شدید نیروهای امنیتی روبرو و در نهایت منجر به دستگیری ده‌ها نفر از معترضین شد.

در همین رابطه، امید دباغچی کارشناس و مهندس کامپیوتر اهل مهاباد یکی از بازداشت‌شدگانی است که در تجمعات اعتراضات مهاباد توسط نیروهای امنیتی بازداشت و تا کنون از سرنوشت وی هیچ اطلاعی در دسترس نمی‎باشد.

نیروهای امنیتی رژیم اسلامی ایران در اردیبهشت ماه ٩٤، به منزل امید دباخچی مراجعه و وی را بازداشت و برخی وسایل و کامپیوتر شخصی وی با خود برده‌اند.

همچنین آکام تلاج نیز یکی از معترضان اعتراضات مهاباد که به دلیل شلیک نیروهای رژیم اسلامی زخمی شده و به بیمارستان شهر مهاباد منتقل و سپس به دلیل وضعیت وخیم جسمانی به بیمارستانی در شهر ارومیه انتقال داده شده بود، روز هشتم تیرماه پس از ٥٣ روز مقابله با مرگ جان باخت.

بنا به آخرین خبر و گزارشات منتشره در رابطه با اعتراضات شهر مهاباد، بالغ بر ١٥٠ نفر از معترضان بازداشت شده‎اند که دادگاه رژیم اسلامی ایران برای آزادی چند نفر از این بازداشت شدگان وثیقه ٥٠ میلیون تومان را در نظر گرفته‎ است.

روز پنج‌شنبه مورخه هفدهم اردیبهشت‌ماه ٩٤، شهروندان کُرد به منظور اعتراض به مرگ فریناز خسروانی در مقابل هتل تارا مهاباد اقدام به تجمع اعتراضی نمودند که این تجمع مسالمت‌آمیز از سوی نیروهای نظامی و امنیتی رژیم اسلامی ایران مورد یورش قرار گرفته و به خشونت گراییده شد.

این اعتراضات در دیگر شهرهای کردستان اعم از سردشت و سنندج نیز صورت گرفت که معترضین با عکس العمل شدید نیروهای امنیتی روبرو شدند و در آخر منجر به دستگیری و بازداشت شهروندان شد.