کوردستان میدیا

سایت مرکزی حزب دمکرات کوردستان ایران

دانشگاه کمبریج به شماری از شخصیت‎های کُرد دکترای افتخاری اهدا کرد+ گفتگو

15:18 - 22 تیر 1394

کوردستان میدیا: برای نخستین بار در سطح بین‎المللی، ١٠شخصیت کُرد درشهر قاهره پایتخت مصر در مراسمی از سوی دانشگاه کمبریج دکترای افتخاری دریافت کردند.

به گزارش وب‎سایت کوردستان میدیا، این مراسم که به ملت کُرد اختصاص یافته بود، چند هفته پیش با سرود ملی ای رقیب و برافراشته شدن پرچم کردستان آغاز به کار کرده و به شماری از روشنفکران، هنرمندان و شخصیت‎های مذهبی از سوی سازمان کتاب بدون مرز، آکادمی آمریکایی علم و تکنولوژی و دانشگاه کمبریج انگلستان دکترای افتخاری اعطا شده است.

خسرو جاف یکی از شرکت‌کنندگان در این مراسم بوده است که دو دکترای افتخاری در زمینه شعر و دیزاین به وی اعطا شده است، طی گفتگویی با وب‌سایت کوردستان میدیا عنوان کرده است: دانشگاه کمبریج یکی از بزرگترین دانشگاه‎های دنیا از لحاظ علمی به شمار می‎آید، این دانشگاه سالانه ملت‎های را انتخاب کرده و به افراد صاحب اثر این ملت‎ها دکترای افتخاری اعطا می‎کند که ویژگی‎ خاص خود را دارند، هرچند افراد فرهیخته و توانا زیادی در میان ملت‎ کُرد بوده‎اند، اما ملت ما فاقد افراد نخبه بوده و اکنون در هزاره سوم هستیم و روند جهانی شدن در سطح کشورها و دانشگاه‌ها جایگاه ویژه‌ای را دارد.

9725.jpg
خسرو جاف

خسرو جاف درباره این مسئله که این یک دستاورد ملی محسوب می‎شود نه یک دستاورد شخصی و فردی، افزود: این دکترای افتخاری فقط متعلق به من نمی‎باشد و بلکه متعلق به ملت کُرد بوده و من پلی هستم که ملت من از آن گذر می‌کند.
گاهی اوقات گذشتن از مسائل به اسم ملیت‎های دیگر می‎بایستی از طریق افراد صورت پذیرد، اما باید از طریق شخصیت‎ها باشد که مردم نتوانند از آن انتقاد بگیرند، به همین دلیل ما وسیله‎ای هستیم برای اینکه این پیام را به گوش جهانیان برسانیم.

این شاعر و دیزاینر کُرد ضمن اشاره به اینکه ما در دورانی زندگی می‎کنیم که زیباشناسی و مسائل روشنفکری در کشمکش سیاسی پنهان شده است، بدین شیوه درباره دیدگاه جامعه کُردی نسبت به این مسئله گفت:
در میان ملت ما اهمیت آنچنانی به هنر داده نمی‌شود و اعطای این دکترا به من و ملتم آنچنان که باید مورد اهمیت قرار می‌گرفت، نگرفت. این نیز نشان‌دهنده که روشنفکری و هنر و دنیای اختراع زیر موجی از کشمکش ضعیف پنهان شده است. همچنین کسی به دنیای هنر و ظرافت‎های خاص آن پی‌نبرده است. امیدوارم روزی فرا برسد که ظرافت‎ها همانند خود نشان داده شوند و افراد شایسته لایق آن باشند که تمامی جریان‎ها، احزاب و دولتمردان با چشمی باز و حقیقی به دنیای روشنفکری بنگرند.

این هنرمند کُرد ضمن تاکید بر این مسئله که ملت کُرد زمینه این را دارد که به حقوق مشروعی خود در تمامی زمینه‎ها برسد، وی آرزومند است که ملت کُرد به جایگاه واقعی خود برسد و در میان ملیت‎های جهان شناخته شده باشد.

همزمان با خسرو جاف، شماری از شخصیت‎های دیگر براساس تخصص و خدمت چندین ساله در زمینه‌های سیاسی ، اقتصادی، هنری و نویسندگی، مدرک دکترای افتخاری به آنها اعطا گردید.

شوان پرور، عبدالرحمان صدیق، شکریه رسول، کردستان موکریانی، احمد سالار، متران ربان، سیروان بارزانی، عزیز محمد و هیدی شاعر از جمله شخصیت‎های کُردی بودند که دکترای افتخاری به آنها اعطا گردیده است.

در این مراسم اکثر دولتمردان مصر، وزرا و استاندار قاهره، همچنین شماری از هنرمندان حضور داشتند.