کوردستان میدیا

سایت مرکزی حزب دمکرات کوردستان ایران

مک‌کانل: توافق اتمی، ایران را در آستانه اتمی شدن قرار می‌دهد

16:32 - 22 تیر 1394

کوردستان میدیا: رهبر اکثریت جمهوری خواه آمریکا در مصاحبه با شبکه خبری فاکس گفته است، اگر توافق حاصل شود، در کنگره، هدف سختی خواهد بود.

به گزارش وب‎سایت کوردستان میدیا، میچ مک‎کانل رهبر اکثریت جمهوری خواه گفته است چنانچه طرف‎های مذاکره کننده با ایران، در وین به توافق جامع و نهایی دست پیدا کنند، گرفتن تائید کنگره برای رئیس جمهور ایالات متحده هدف بسیار سختی خواهد بود.

وی اعلام کرده است: ما الان هم می‌دانیم که این (توافق) ایران را در آستانه اتمی شدن قرار می‌دهد.
در همین رابطه بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل نیز، با اشاره به سخنرانی تازه رهبر رژیم اسلامی که در آن خواستار آمادگی نیروهای هوادار خود برای مبارزه علیه آمریکا، پس از مذاکرات هسته‌ای، شده، گفت که اسرائیل چنین امری را نمی‌پذیرد.

چندی پیش جان بنر عضو کنگره و سخنگوی جمهوری‎خواهان مجلس نمایندگان آمریکا نیز در بیانیه‎ای خواستار استفاده از گزینه نظامی در برخورد با رژیم ایران شده بود.

رهبر اکثریت جمهوری‌خواه مجلس سنا آمریکا میچ مک کانل قبلا نیز با اشارە به نقش مخرب رژیم ایران در منطقە و بر هم زدن ثبات منطقە از سوی این رژیم، اعلام کردەبود که سنا نمی‌تواند در مورد دیگر رفتارهای رژیم ایران به ‌خاطر یک توافق هسته‌ای چشم‌پوشی کند.

این عضو ارشد سنا تاکید کردە بود که رژیم ایران اصلی‌ترین حامی تروریسم دولتی است، آنها منطقه خاورمیانه را بی‌ثبات کرده و در حال ساختن موشک‌های بالستیک هستند.

در همین رابطه جو بایدن، معاون رئیس جمهور آمریکا عنوان کرده بود که ادامه غنی سازی اورانیوم و تحقیقات هسته‎ای رژیم ایران برای آمریکا غیر قابل قبول بوده و همچنین تاکید کرده بود که آمریکا از دستیابی رژیم ایران به سلاح اتمی جلوگیری خواهد کرد.

اکنون جمهوری خواهان با ۵۴ کرسی، در مقابل ۴۶ کرسی دموکرات‌ها، اکثریت مجلس سنای آمریکا را در دست دارند، جمهوری‌خواهان از منتقدین سیاست‌های دولت اوباما در قبال رژیم ایران می‌باشند و می‎توانند نقش مهمی در تائید توافق نهایی بازی کنند.

از روز یکشنبه ۲۱ تیر به عنوان یکی دیگر از حساس‌ترین روزها در تاریخ طولانی ۱۲ ساله مذاکرات ایران و قدرت‌های جهانی نام برده می‌شود، این در حالی است که مذاکرات اتمی وارد آخرین مهلتی که طرف‌ها چندین بار آن را تمدید کردند، شده است. گمانه‌زنی‌ها بیش از پیش از احتمال اعلام توافق نهایی در روز دوشنبه حکایت دارند.