کوردستان میدیا

سایت مرکزی حزب دمکرات کوردستان ایران

٢١ تالاب ایران در آستانه خشک شدن قرار دارند

14:43 - 30 تیر 1394

کوردستان میدیا: به گفته مشاور رییس سازمان حفاظت محیط زیست ۲۱ تالاب در کشور وجود دارد که همه به علت تغییرات اقلیمی ایجاد شده، زیر خط قرمز قرار دارند.

به گزارش وب‎سایت کردستان میدیا، معاون امور تالاب‎های سازمان محیط زیست رژیم ایران از خشک شدن بیش از ٦٧درصد تالاب‎های ایران خبر داده و توسعه بی‎رویه و سدسازی، را از اصلی‌ترین دلایل خشک شدن تالاب‎ها عنوان کرده است.

کم عرض شدن و خشکیدن رودخانه و تالاب‎ها، نابودی جنگل‎ها، شتاب گرفتن شوری و نیز ترشی آب دریاها از جمله عمده‎ترین تغییرات اقلیمی بشمار می‎آید.
به گفته رییس سازمان حفاظت محیط زیست یک سوم از ٢٠٠ تالاب ایران، در وضعیت بحرانی و در آستانه خشکی صددرصدی قرار دارند.
رییس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به وجود ٢٠٠ تالاب در کشور و بحرانی بودن یک، سوم آنها گفت: حدود ٧٤ تالاب وجود دارد که امروز شرایط بحرانی دارد از جمله تالاب گاو خونی که در سفر رییس جمهور قرارداد آن بسته شد.

بررسی‌های صورت گرفته توسط دفتر زیستگاه‌های سازمان حفاظت محیط زیست، نشان می‌دهند که ٦۷ درصد از ۳ میلیون هکتار مساحت تالاب‌های ایران خشک شده اند، علت اصلی این فاجعۀ زیست محیطی را می‎توان توسعۀ بی‌رویه در بالادست تالاب‌ها و به ویژه سدسازی‌ها دانسته ضمن اینکه کاهش بارندگی را در خشک شدن تالاب‌های ایران ‎میتوان دخیل دانست.

افزایش کانونهای بحرانی فرسایش بادی و چشمه‌های تولید ریزگرد به دلیل خشک شدن تالابها و دریاچه‌ها را از مهمترین تهدیدات زمین در ایران است.بخش عمده‌ای از ریزگردها منشأ داخلی دارد و تالابهای خشک شده مهمترین منبع داخلی تولید گرد و غبار محسوب می‌شوند.

بنا بر آمار سازمان ملل متحد، مساحت تالاب‌های ایران سه میلیون هکتار است که پس از کانادا دومین کشور جهان در این زمینه است. تالاب‌های ایران محل زیست بیش از ۱۴۰ گونه پرنده بومی و مهاجر است که حدود ۳۰ درصد از پرندگان ایران را تشکیل می‌دهند.

گروهی از کارشناسان محیط زیست، مدیریت نکردن پسماندها و فاضلاب‌ها در محیط تالابی، قطعه قطعه کردن تالاب، آتش زدن حوضچه‌های نفتی در تالاب و تخلیه پسماندهای نفتی در محدوه تالابی را از دیگر دلایل خشک شدن تالاب‌های ایران می‌دانند.

در حال حاضر ۸ تالاب کافتر، پریشان،، ارژن، مهارلو، نیریز، طشک، بختگان و کم جان در استان فارس تقریباً به طور کامل و ۸ تالاب گاوخونی دراصفهان، آلما گل، آجی گل، و آلا گل در گلستان و شادگان، هورالعظیم، هورالحمار و هورالهویزه در جنوب کشور بین ۳۰ تا ۹۰ درصد خشک شده اند.

از نمونه‌های بارز فجایع زیست محیطی در ایران که در نتیجۀ سدسازی‌ها و مصرف بی‌رویه آب روی داده خشک شدن دریاچه ارومیه است.