کوردستان میدیا

سایت مرکزی حزب دمکرات کوردستان ایران

تحولات اخیر منطقه خاورمیانه و ایران و گفتگوی اختصاصی \"کوردستان\" با مصطفی هجری

22:08 - 6 مرداد 1394

کوردستان میدیا: روزنامه کوردستان در رابطه با تحولات و موضوعات مهم اخیر منطقه، ایران و کردستان و حزب دمکرات، گفتگویی با مصطفی هجری، دبیرکل حزب دمکرات کردستان ایران انجام داده است.

متن کامل این گفتگو در پی می‎آید:

کوردستان: با سلام و عرض ادب خدمت شما، همانگونه که مطلع هستید طی چند ماه اخیر و علی‎الخصوص در دو هفته گذشته مجموعه‎ای از رویدادها و پیشامدهایی به‎وقوع پیویسته‎اند که به نوعی معادلات سیاسی منطقه ای را دچار تغییر و تحول نموده اند، برای تحلیل این موضوع و نیز سفر دیپلماتیکی که به کشورهای غربی داشته‌اید در این راستا مجموعه‎ای پرسش را خدمت شما ارائه می‎کینم، که امیدواریم با پاسخ‌های شما روزنامه \'کوردستان پر بارتر شود.

کوردستان: در روزهای اخیر از سفری دیپلماتیک به کشورهای غربی، بازگشته‎اید، در واقع هدف از این دیدار دیپلماتیک چه بوده است؟

مصطفی هجری: همانگونه که مطلع هستند قرار بر این بود که توافق هسته‌ای مابین ایران و گروه ١+٥ در ماه ژوئن و بعد از توافق نهایی امضا شود. با مد نظر گرفتن این واقعیت، ما از همان ابتدا بر این باور بودیم که توافق مذکور به انجام می‎رسد و بازخورد این توافق تاثیر خود را بر وضعیت منطقه خواهد داشت، از سوی دیگر جنگ و آشوب‎های موجود در منطقه، تاثیر ایران در ایجاد و استمرار این جنگ و آشوب‎ها، تاثیر داعش و حمایت‎های جمهوری اسلامی به این نیرو و بعضی از مسائل دیگر، ضرورت این سفر و تبادل آرا را با برخی از نهادهای آمریکایی و آلمانی ایجاد کرد.

کوردستان: در سفر مذکور علاوه بر کشورهای اروپایی دیداری نیز از ایالات متحده آمریکا داشته‎اید، آنچکه در این سفر قابل توجه است استقبال گرمی است که در این دیدار از شما به عمل آمد، جنابعالی دلیل این پیشوازی گرم را در چه می‎بینید؟

مصطفی هجری: توافق نهایی گروه ١+٥ با ایران در کنگره و نهادهای آمریکایی مناقشات فراوانی را ایجاد کرده بود، علی‎الخصوص اختلاف نظر جمهوریخواهان و دمکرات‎های حاضر در کنگره بر سر این توافق به موضوع اصلی مباحث و مناقشات بدل گشته بود، بگونه‎ای که جمهوریخواهان با جدیت تمام مخالف امضاکردن توافق مذکور و اکثر دمکرات‎ها موافق این مساله بودند. در همین راستا برای هر دو جناح مهم بود که نظر حزب دمکرات کردستان ایران را در این مورد از زبان دبیرکل این حزب بشنوند، به همین خاطر در حدی که فرصت مجال می‎داد، نمایندگان هر دو جناح با دقت تمام به دیدگاهایم گوش دادند و نظرات خود را نیز مورد بحث قرار می‎دادند و هر روز بر تعداد کسانی که خواهان شنیدن دیدگاه و نظرات من بودند افزوده می‎شد. این موضوع یکی از دلایل پیشوازی گرم این افراد و جناح‎ها از من بود.

کوردستان: دیدار شما همزمان بود با گرماگرم مذاکرات گروه ١+٥با هئیت مذاکره کننده ایرانی بر سر مسئله هسته‎ای ایران، با این اوصاف در این دیدار استقبال بسیار شایسته‎ای از شما به عمل آمد، دلیل این امر را در چه می‎بینید؟

مصطفی هجری: در آن دیدار و بر اساس دیدگاه جناح‎هایی که با آن‎ها ملاقات داشتم متوجه شدم که اکثر این جناح‎ها نسبت به توافق حاصله بدگمان هستند چرا که نسبت به ایران سوء‎ظن دارند و بر این باور نیستند که ایران با آن‎ها صادق باشد و تمام موارد توافق‎نامه رااجرا و رعایت کند، علی‎الخصوص آنها به خوبی به یاد دارند که در گذشته نیز با ایران بر سر این موضوع به توافقی رسیده بودند اما بعد از مدتی مشخص شد که جمهوری اسلامی برخلاف توافق انجام شده و به دور از چشم بازرسان آژانس انرژی اتمی فعالیت‎های مشکوکی در زمینه غنی‎سازی اورانیوم انجام داده‎اند و همین امر باعث شد تا روابط مابین ایران و کشورهای غربی دوباره مخدوش شود و تحریم‎های اقتصادی فشرده‎ای بر علیه ایران وضع گردد.

از سوی دیگر آن جناح‎ها ـ به ویژه جمهوری‎خواهان ـ از توافق مورد نظر ناراضی بودند و بر این باور بودند که آن توافق آنگونه که باید مانع آن نمی‎شود که ایران در آینده و زمان مناسب ـ علی‎الخصوص بعد از لغو تحریم‎ها ـ برای بار دیگر در راستای دست‎یابی به سلاح اتمی اقدام به غنی‎سازی اورانیوم ننماید. به‎همین خاطر بود که به بهترین نحو آمادگی خود را برای انجام ملاقات اعلام می‎داشتند و به دیدگاه و نظرات من گوش فرا دهند.

کوردستان: دیدگاه کشورهای غربی ـ علی‎الخصوص ایالات متحده آمریکا ـ در مورد مساله‎ی کرد نسبت به چند سال گذشته ـ که سفری به آن کشور داشتند ـ چه تغییری کرده است؟

مصطفی هجری: با اینکه از قدیم الایام آمریکا و اروپایی‎ها با مسأله کرد آشنایی دارند اما تغییرات یکی دو سال اخیر منطقه علی‎الخصوص جنگ کردها علیه داعش به مثابه جنگ ضد ترور، پذیرش آواره‎های جنگ داخلی عراق و سوریه از سوی حکومت اقلیم کردستان، تسامح و تساهل کردها به نسبت دیگر ادیان و مذاهب به ویژه عراقی های مسیحی که از دست قتل و عام نیروهای تندرو اسلامی به کردستان پناه آورده بودند و کردستان پذیرای آنها بود و ویژگی‎های کثیر دیگری که موجب گردیدند امروزه ملت کرد را همانند ملتی مترقی که به دمکراسی و حقوق بشر باور دارد بیشتر از گذشته بشناسند و توجه غرب را بیشتر به سوی خود جذب کند.

کوردستان: به عنوان دبیرکل حزب دمکرات کردستان ایران تا چه حد به دستاورد‎های این سفر خوشبین هستید؟

مصطفی هجری: پیش از سفرم این دیدگاه وجود داشت که کشورهای مذکور به این دلیل که در مذاکره‎ای فشرده با ایران به سر می‎برند و برای آنها بسیار مهم است که بر سر موضوع غنی‎سازی اورانیوم با آن کشور به توافق برسند، آنگونه که انتظار می‎رود از دبیرکل حزب دمکرات کردستان ایران ـ به عنوان اپوزیسیون جدی رژیم ـ استقبال شایسته‎ای بعمل نیاورند. اما واقعیت به‎گونه‎ای دیگر بود، به خوبی از حضور من و ملاقات‎هایم استقبال شد و به دقت تمام دیدگاه و نظرات من را شنیدند، به همین خاطر بر این باورم که سفر مذکور در شرایط مناسبی انجام شد.

کورستان: حزب دمکرات کردستان ایران تا چه حد در مراکز تصمیم‎گیری و کشورهای اروپایی نفوذ و نقش دارد؟

مصطفی هجری: یکی از ویژگی‎های مراکز تصمیم‎گیری در کشورهای پیشرفته، مؤسساتی نمودن آنهاست. به این معنا که پیش از تصمیم‎گیری در مورد مسائل مهم و اساسی، علاوه بر تجزیه و تحلیل همه جانبه موضوعات مد نظر در اطاق‎های فکر، دیدگاه و نظرات اشخاص، احزاب و جناح‎های سیاسی مرتبط دیگری نیز مورد بررسی قرار می‎دهند و در نهایت مفید و غیرمفید بودن تصمیم مورد نظر را تحلیل می‎کنند. در این راستا حزب دمکرات کردستان ایران همانند یک حزب صادق که حوزه‌ی فعالیت آن خاورمیانه می‎باشد و براساس اصول و فکر و اندیشه‎های امروزی عمل می‎کند، دیدگاه و نظراتش مورد توجه و بررسی قرار می‎گیرد.

کوردستان: با در نظر گرفتن احتمال وقوع هر نوع رویداد سیاسی ـ نظامی آیا شما بر این باور هستید که کشورهای غربی ـ علی‎الخصوص ایالات متحده آمریکا ـ از ملت کرد در کردستان ایران حمایت کنند؟

مصطفی هجری: من متعقدم چشم به‎راه بودن برای هر نوع حمایتی از سوی کشورهای غربی در تغییرات احتمالی سیاسی ـ نظامی چه در کردستان و چه در نقطه‎ی دیگر از جهان بجا و مناسب نیست. چراکه این کشورها در هر پیشامدی ابتدا منافع ملی خور را در نظر می‎گیرند و برای اینکه در موردی به دشمنی بپردازند یا بی‎طرفی خود را حفظ کنند دلیل و نظر خود را دارند. با تمام این اوصاف لازم است توجه و حمایت‎های بین‎المللی را به سمت خود جلب نمائیم. نیرو و توانایی خود را در ابعاد مختلف فعال سازیم، سیاست، تعاملات و مبارزات خود را در چارجوبی صحیح پیش ببریم تا بتوانیم به نیروی اصلی در میدان مبارزه با کهنه‎پرستی، عقب افتادگی و دیکتاتوری تبدیل شویم، هرگاه به چنین نیروی موثری مبدل شدیم آنگاه ایالات متحده و جناح‎های دیگر خود به حمایت از ما خواهند پرداخت.

آقای مصطفی هجری از شما بابت این مصاحبه تشکر می‎کنم و امیدوارم که موفق و تندرست باشید.