کوردستان میدیا

سایت مرکزی حزب دمکرات کوردستان ایران

ایران و چین رکورددار اعدام در سال ٢٠١٤ بوده‎اند

14:28 - 11 مرداد 1394

کوردستان میدیا: بر اساس گزارش سازمان حقوق بشری ایتالیایی در سال گذشته بیش از ٣٥٠٠ تن در ٢٢ کشور جهان اعدام شده‎اند که از میان این کشورها سهم ایران در سال ٢٠١٤ میلادی ٨٠٠ نفر بودە است.

به گزارش وب‎سایت کوردستان میدیا، طی گزارش سازمان نسونو توچینی کائینو (دست‌ها از قابیل کوتاه) ایتالیایی، آمار اجرای احکام اعدام در سال ٢٠١٤ در کشورهای چین، ایران و عربستان سعودی به ترتیب مقام‎های اول تا سوم را در سراسر جهان کسب کرده‎اند.

طبق آمار سازمان نسونو توچینی کائینو (دست‌ها از قابیل کوتاه) که جهت لغو اعدام‎ها در سراسر جهان به فعالیت می‎پردازد، ٦٧درصد اعدام‎های بین‌المللی ٢٤٠٠ نفر است که در چین روی داده ،این روند اعدام در ایران ٨٠٠ نفر بوده و عربستان سعودی حدود ٨٨ نفر از بزهکارانرا عدام کرده است.

آمار این نهاد حقوق بشری هم‌چنین نشان می‌دهد که از ابتدای سال ۲۰۱۵ تا کنون، مجازات مرگ در چین دست‌کم در مورد ۱۲۰۰ تن به مرحله‌ی اجرا درآمده است، ایران پس از چین با اعدام ۶۵۷ نفر، در مقام دوم و پاکستان با اجرای این مجازات در مورد ۱۷۴ تن، در مقام سوم قرار دارد.

پیشتر نیز در همین رابطه سازمان عفو بین الملل در گزارشی اعلام کرده بود که رژیم اسلامی ایران از آغاز دی‌ماه ٩٤ تا تیرماه ٩٤، ٦٩٤ نفر را اعدام کرده است که طی این بازه زمانی حکم اعدام ٣٩ شهروند کُرد توسط دستگاه قضایی رژیم اسلامی ایران به اجرا در آمده است که از این تعداد ٤ زندان سیاسی کُرد جزو اعدام‌شدگان بود‎ه‎اند.

آمار نقض حقوق‌بشر در کردستان ایران در سە ماه نخست سال ١٣٩٤ نسبت به بهار سال گذشته که ٤١٠ مورد بود، ٢٦% افزایش داشته و همچنین در مقایسه با بهار ١٣٩٢ با تعداد ٢٣٠ مورد، ١٢٣%افزایش داشته است.

افزایش نقض حقوق بشر در کردستان در حالیست که دو سال پیش، حسن روحانی با شعار بهبود وضعیت حقوق بشر در کردستان و دیگر مناطق ایران به کرسی ریاست جمهوری تکیه کرد.

نقض حقوق بشر از سوی رژیم ایران طی چند سال اخیر به شدت افزایش یافتە است و این نیز هموارە نگرانی و هشدار نهادهای حقوق بشری را در پی داشتە است.