کوردستان میدیا

سایت مرکزی حزب دمکرات کوردستان ایران

بیش از ٣٥٠ هکتار از جنگل‎های کردستان طی سال جاری در آتش سوخته‎اند

17:17 - 11 مرداد 1394

کوردستان میدیا: آتش‌سوزی در مراتع جنگلی استان کردستان باعث از بین رفتن صدها هکتار از جنگل‎ها و مراتع شده است.

به گزارش وب‌سایت کردستان میدیا، مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کردستان عنوان کرده است آتش‎سوزی‌هایی در مناطق جنگلی و مراتع در مناطق مریوان صورت گرفته است و در این آتش سوزی‎ها ٣٥٠ هکتار از مراتع و جنگل دچار آتش‌سوزی شده که بیشتر آن مربوط به مراتع بوده است.

این آمار بنا به منابع رسمی رژیم ایران منتشر شده و بیش از ٣٥٠ هکتار از جنگل‎ها و مراتع کردستان دچار آتش سوزی شده است.

آتش‌سوزی در مراتع جنگلی کردستان، خسارت چشمگیری را به درختانی نظیر بنه، زالزالک، گلابی وحشی، مازودار، انواع بلوط، داغداغان، کیکف، آلوچه وحشی، سیب وحشی و درختچه‌های تنگز، پلاخور یا شن، ارغوان، آلبالوی وحشی و سماق وارد کرده است.
همچنین این آتش‌سوزی‌ها، باعث تخریب زیستگاه پستانداران شده است.

با توجه به گزارشاتی که پیشتر از سوی فعالان محیط زیست منتشر شده بود، قریب به ٢٠ درصد از جنگل‌های بلوط کردستان ایران به دلیل آتش سوزی برای همیشه توانایی رویش مجدد را از دست داد‌ه‌اند.

به گفته مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری در استان کردستان بالگردی برای جابجایی نیروهای متخصص جهت خاموش کردن حریق وجود ندارد و یکی از دلایلی که جنگل‌های مریوان اخیرا در آتش سوخت، به خاطر نبود امکانات لازم بود و افراد برای رسیدن به آتش و خاموش کردن آن، مجبور به یک ساعت کوهپیمایی شدند.

سالانه مساحت زیادی از جنگل‌ها و مراتع استان‌های کردستان به ویژه مناطق مرزی طعمه حریق شده و هیچ اقدامی جهت بهبود و حل این معضل از سوی مسئولان رژیم اسلامی ایران صورت نگرفته است.

عدم نظارت و پیگیری دستگاه‌های مرتبط رژیم در برخورد با عاملان این آتش‌سوزی‌ها، واکنش انجمن سبز چیا مریوان را درپی داشته است.

انجمن سبز چیا در یادداشتی اعلام کرده است: با توجه به حجم گسترده آتش‌سوزی جنگل‌های زاگرس شمالی در شهرستان مریوان از روز چهارشنبه، انجمن سبز چیا تقاضا دارد که مردم وظیفه خود را در قبال نابودی جنگل‌ها و سرمایه‌هایشان انجام دهند و بیشتر از این منتظر نمانند و با شکستن سکوت و شرکت در اطفای حریق بیش از این اجازه ندهند که سرمایه‌های آیندگان که به امانت پیش ماست از بین برود. 

در ادامه این یادداشت آمده است: شهروندان عزیز مریوان، شهرها و روستاهای نزدیک، ما توقع و انتظاری از دولتمردان نداریم چرا که اگر آنها در فکر راه حل و تدبیری برای جنگل‌ها می‌بودند اجازه نمی‌دادند تراژدی سال ۸۹ تکرار شود، اکنون که امیدی به تدبیر دولتمردان نیست لازم است که ما هرچه زودتر برای مقابله با این حجم گسترده آتش‌سوزی بیشتر از این نظاره‌گر نباشیم. در این راستا کمیته‌ی بحران انجمن سبز چیا از آحاد مردم تقاضا دارد که برای اطفای حریق جنگل‌های مریوان شرکت نمایند و بیشتر از این اجازه ندهیم جنگل‌های زاگرس که ریه‌های تنفسی ما هستند از بین برود.

با استناد به آمار به ثبت رسیده در مرکز آمار آژانس خبررسانی کُردپا، در سال ١٣٩٣ مجموعا ٢٣٥ مورد آتش سوزی در مناطق کُردنشین ایران روی داده که ١٧٤ مورد مختص به استان کردستان، ٣٧ مورد در کرمانشاه، ١٧ مورد در آذربایجان غربی و ٧ مورد در ایلام صورت گرفته است.