کوردستان میدیا

سایت مرکزی حزب دمکرات کوردستان ایران

هیأتی از ملیت‌های ایرانی مخالفت خود را با توافق هستەای در دیدار با نمایندگان آمریکا ابراز کردند

16:07 - 18 مرداد 1394

کوردستان میدیا: هیأتی ٨ نفرە متشکل از نمایندگان ملیت‌های ساکن ایران از جملە کُرد، عرب، ترک و بلوچ بە همراە نمایندگان چهار سازمان مترقی‌ آمریکایی در دیدارهای گستردە با نمایندگان کنگرە، مخالفت خود را با توافق هستەای با رژیم ایران ابراز داشتند.

بە گزارش وب‌سایت کوردستان میدیا بە نقل از العربیە نت فارسی، روز جمعە شانزدهم ١٣٩٤ خورشیدی، هیأتی از نمایندگان ملیت‌های ایرانی در رد توافق هستەای گروە ٥+١ با رژیم ایران با نمایندگانی همچون سناتور چاک شومر، مناندز از نیوجرسی، لوین از می‌شیگان، بوکر از اوهایتو، دوربین از ایلی شوی و سناتور ماربوتمن دیدار کرده و درباره مسایل ایران، به ویژه مساله حقوق اقلیت‌هاى ملى و دینى و نقض گسترده حقوق‌بشر در ایران وارتباط آن با توافق هسته‌اى، بحث و گفتگو کردند.

دکتر کریم عبدیان بنى سعید، مدیراجرایی سازمان حقوق‌بشر اهواز، و رئیس میزگرد ایران در واشینگتن که ریاست این هیأت را به عهده داشته، طى مصاحبەاى با العربیه. نت فارسى، هدف از این دیدار‌ها را موضعگیرى سازمان‌ها سیاسى و حقوق‌بشرى ملیت‌هاى ایرانى علیه این توافقنامه به دلیل عدم پرداختن آن به مساله نقض گسترده حقوق‌بشر در ایران توسط رژیم حاکم، اعلام کرد.

وى افزود: این توافقنامه به بد‌تر شدن وضعیت حقوق‌بشر و على‌الخصوص نقض بیشتر حقوق اقلیت‌هاى قومى و دینى، ادامه سرکوب علیه فعالان سیاسى و مدنى و روزنامه نگاران، عدم پرداختن به مطالبات اولیه ملیت‌هاى غیرفارس و نیز افزایش اعدام‌ها در ایران، منجر شده است.

چاک شومر، از ایالت نیویورک، سناتور ارشد از حزب دموکرات، حزب رئیس جمهوری آمریکا، گفته است نمی‌تواند از توافق هسته‌ای اخیر گروه ١+۵ با ایران حمایت کند.
توافق هستەای اخیر ٦ قدرت جهانی با رژیم ایران مخالفت‌هایی زیادی در پی داشتە و بسیاری از سیاستمداران و شخصیت‌های برجستە توافق اتمی رژیم ایران را اشتباە تاریخی قلمداد کردەاند.

در حالیکە سنای ایالات متحدە در حال بررسی این توافق است، وزیر دفاع اسرائیل ایران را بە حملە نظامی تهدید کردە و اعلام داشتە کە ایران با سلاح اتمی برای اسرائیل و جهان قابل قبول نیست.

در همین زمینە نیز باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا بیان داشتە در صورت رد توافق اتمی با رژیم ایران تنها گزینە نظامی باقی می‌ماند.

پروندە اتمی ایران با غرب بە مدت ١٢ سال است کە در حال مذاکرە و بررسی است کە تا کنون بە نتیجەای نرسیدە و غرب در عدم دسترسی ایران بە سلاح اتمی اصرار جدی دارد.