کوردستان میدیا

سایت مرکزی حزب دمکرات کوردستان ایران

شورای موقت سوسیالیست‌های چپ ایران هفتاد سالگی فعالیت حدکا را ارج نهاد

15:08 - 28 مرداد 1394

کوردستان میدیا: کمیته‌ی هماهنگی شورای موقت سوسیالیست‌های چپ ایران پیامی را به مناسبت هفتادمین سالروز تاسیس حزب دمکرات کردستان ایران منتشر کرد.

متن این پیام عینا درپی می‌آید:

پیام کمیته‌ی هماهنگی شورای موقت سوسیالیست‌های چپ ایران به مناسبت هفتادمین سالروز تاسیس حزب دمکرات کردستان ایران

دوستان گرامی!
درودهای گرم و صمیمانه خود را به مناسبت هفتادمین سال روز حزب دموکرات کردستان ایران ابراز میداریم.

حزب دموکرات کردستان در درازای تاریخ معاصر ایران پس از جنگ جهانی دوم تا به امروز همواره نقشی برجسته و پیشرو در مبارزه علیه استبداد حاکم برای استقرار آزادی، دموکراسی و برابری ملیت‌های ساکن ایران ایفا کرده است.

مردم کردستان از دیرباز تحت ظلم و ستم چندگانه‌ی دولت مرکزی در ایران قرار داشته‌اند. نابرابری‌ها و تبعیض‌های ملی و فرهنگی و دیگر فشارهای سیاسی و اقتصادیِ ناشی از سیاست‌های استبدادی و ضد ملیتیِ رژیم‌های حاکم در ایران همواره با مقاومت‌ها و جنبش‌های اجتماعی و مدنی مردم کردستان رو به رو شده‌اند. مردم این سرزمین برای کسب آزادی و حقوق دموکراتیک ملی خود در همه‌ی زمینه‌های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و زبانی و هم چنین برای به دست گرفتن اداره‌ی امور محلی و منطقه‌ای خود مقاومت‌ها و مبارزه‌ها کرده‌اند، جنبش‌هایی بزرگ و تاریخی برانگیخته‌اند و در این راه سرکوب‌ها شده‌اند، قربانی‌ها داده‌اند، ترورها شده‌اند، زندان‌ها کشیده‌اند، آسیب‌ها دیده‌اند. حزب دموکرات کردستان در تمام طول این دورانِ پر فراز و نشیب، چه در رژیم استبدادی سلطنتی و چه در رژیم استبدادی جمهوری اسلامی و از همان ابتدای تأسیس آن، ترجمان بارز و والای تلاش‌های آزادیخواهانه و برابری طلبانه مردم و زحمتکشان کردستان ایران بوده است.

به باور ما یکی از موانع اصلیِ دموکراسی و برابریِ حقوقی ملیت‌های مختلف ایران در طول تاریخ معاصر این کشور، وجود دولت‌های متمرکزِ مستبد بوده است. دموکراسی در ایران با شکل قدرت دولتی و ساختار سیاسی- اجتماعی پیوندی تفکیک ناپذیر دارد. وجود دولت مقتدر مرکزی و تمرکز قدرت و امکانات اقتصادی در دست آن، یکی از زمینه‌ها و عامل‌های اساسی شکل‌گیری استبداد و دیوان سالاری از یک سو و رشدِ ناهماهنگ اقتصادی مناطق مختلف کشور از سوی دیگر است. از این رو، تغییر بنیادی ساختار و شکل متمرکز دولت به شکلی غیرمتمرکز و فدرال بر اساس خودمختاری، خودگردانی و مشارکت هر چه بیشتر مردمان در مناطق مختلف در اداره‌ی امور خود - آن چه را که ما دموکراسی مشارکتی و مستقیم می‌نامیم - یکی از شرط‌های اساسی برای استقرار، استمرار و گسترش دموکراسی، تحکیم و تعمیق همبستگی و هم زیستی داوطلبانه ملیت‌های مختلف ایران است.

دوستان گرامی!

چندی پیش از سوی حزب کومه‌له کردستان ایران و سازمان کومه‌له زحمتکشان کردستان ایران اطلاع یافتیم که رژیم جمهوری اسلامی ایران در ۱۶ مردادماه دست به توطئه و اقدامی تروریستی در اقلیم کردستان علیه این دو سازمان زده است. دستگاه‌های امنیتی و تبلیغاتی جمهوری اسلامی ایران همانند ترور رهبران حزب دموکرات کردستان ایران، عبدالرحمن قاسملو و صادق شرفکندی و همراهان آن ها، اقدامات تروريستی اخير را به اختلاف میان سازمان‌های کردی نسبت داده‌اند. این تبلیغات گوبلزی در حالی انجام می‌پذیرند که در تمام عملیات تروریستی رژیم در گذشته، چه در داخل و چه در خارج از کشور، تصمیم به ترور همواره در سطح مقامات بالای جمهوری اسلامی گرفته می‌شود و در هماهنگی با دستگاه‌های اطلاعاتی رژیم به اجراء در می‌آید.

حکومت اسلامی در ایران امروز، پس از شکست مفتضحانه سیاست و استراتژی ماجراجویانه اتمی‌اش با نوشیدن جام زهر در مذاکرات هسته‌ای و در بستر بحران عظیمی که سیاست‌های ارتجاعی و اسلامی اش در همه‌ی زمینه‌های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و ملیتی به بار آورده‌اند، همواره و بیش از گذشته درپی کسب مشروعیت مردمی است. در این راه نیز، همواره و بیش از بیش، می‌تواند با خیزش جنبش‌های نامنتظره و بزرگ اجتماعی و مردمی رو به رو شود. از این رو با توسل به قهر و ترور می‌خواهد جو اختناق و وحشت در میان مردم و مبارزان کشور را گسترش دهد. نمونه‌ی بارز آن، تشدید اقدامات سرکوبگرانه علیه کنشگران و فعالان اجتماعی و مدنی، از جمله در میان ملیت‌های ایران به ویژه مردم کردستان ایران، چون اعدام سیروان نژاوی در ۱۸ مرداد گذشته، با صدور احکام اعدام و زندان می‌باشد.

شورای موقت سوسیالیست‌های چپ ایران اقدامات تروریستی جمهوری اسلامی در اقلیم کردستان را به شدت محکوم می‌کند. ما بر این باوریم که نیروها، احزاب و سازمان‌های مبارز کرد با درس گیری از این واقعه، با هوشیاری و هماهنگی هرچه بیشتر و با اتحاد میان خود، دسیسه‌های رژیم را خنثی خواهند کرد.

شورای موقت سوسیالیست‌های چپ ایران بیش از هر زمانی دیگر بر این امرِ مبرم تاکید می‌ورزد که برای پیشبرد مبارزه‌ای کارآمَد علیه جمهوری اسلامی، نیاز به همکاری و هم کوشیِ همه‌ی نیروهای چپ و جمهوری خواهِ لائیک است. ما بر این باوریم که جنبش‌های اجتماعی در ایران چون جنبش کارگران، زنان، دانشجویان، جامعه‌ی مدنی و جنبش‌های اجتماعی در میان ملیت‌های مختلف ساکن ایران چون جنبش‌های مردمی و مدنی در کردستان، در هم راهی، اتحاد و همبستگی باهم قادر خواهند شد بر مانع اصلیِ هر گونه تحول و تغییر در ایران که همانا موجودیت جمهوری اسلامی است چیره شوند و با انحلال این نظامِ دین سالار، جمهوریتی نوین، لائیک و فدرال، بر اساس آزادی، دموکراسی، برابری، عدالت اجتماعی و جدایی دولت و دین در ایران ایجاد کنند.

ما امروز، هفتاد سالگی فعالیت حزب دموکرات کردستان ایران را ارج می‌نهیم و برای شما بهترین آرزوهای کامیابی را داریم.
کمیته‌ی هماهنگی شورای موقت سوسیالیست‌های چپ ایران
٢٧ مرداد ۱۳۹۴ – ١٨ اوت ۲۰۱۵