کوردستان میدیا

سایت مرکزی حزب دمکرات کوردستان ایران

\"توافق محرمانە\" ایران و آژانس اتمی واکنش شدید آمریکایی‌ها را در پی داشت

17:10 - 29 مرداد 1394

کوردستان میدیا: توافق محرمانە بین آژانس اتمی سازمان ملل و رژیم ایران در مورد بازرسی سایت نظامی پارچین از سوی خود کارشناسان رژیم ایران، انتقاد گروهی از نمایندگان کنگرە آمریکا ر ادر پی داشتە است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس اعلام کردە است، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بازرسی از سایت پارچین را بر عهدە کارشناسان خود رژیم ایران قرار دادە و رژیم ایران همچنان فعالیت‌های مشکوک اتمی در این سایت انجام می‌دهد.

طبق گزارش این خبرگزاری آمریکایی، آژانس بە رژیم ایران مجوز دادە تا خود مسئول بازرسی از سایت نظامی پارچین شود.

منابع غربی گفته‌اند که توافق میان رژیم ایران و آژانس اتمی غیر معمولی است.

بر اساس نسخە پیش‌نویس توافق رژیم ایران و آژانس قرار است، متخصصان ایرانی از نقاطی در سایت پارچین کە آژانس اتمی اعتقاد دارد در آن‌ها فعالیت‌های مرتبط با پروندە اتمی در جریان است، فیلم و عکس تهیە کنند.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و برخی از سازمان‌های غربی تاکید دارند کە رژیم ایران در سایت اتمی پارچین آزمایش‌های انفجاری شدیدی را انجام دادە کە از ملزومات ساخت چاشنی بمب اتمی محسوب می‌گردد.

پارچین در جنوب‌شرقی تهران واقع شده است، این مرکز یک پادگان نظامی به شمار می‌رود که در اختیار سپاه پاسداران رژیم اسلامی ایران قرار دارد.

طبق همین گزارش، دولت آمریکا بدون افشای محتوای قرارداد بین رژیم ایران و آژانس، آن را یک قرارداد فنی معمولی برای بازرسی از پارچین خوانده است و وجود توافقی پنهانی میان ایران و آژانس را که به منافع ایران نزدیک است، رد کرده است.

در پی انتشار این گزارش گروهی از نمایندگان کنگرە آمریکا بە این توافق انتقاد کردەاند.

سناتور لیندزی گراهام، از نمایندگان ارشد جمهوری‌خواە درخواست دریافت کپی از هر توافقی میان آژانس و رژیم ایران کردە و تهدید کردە کە در صورت برآوردە نشدن این امر آمریکا کمک مالی خود بە آژانس را قطع خواهد کرد.

شبکە خبری فاکس روز بیست‌وهشتم مردادماە در بیانیەای بە نقل از این سناتور جمهوری‌خواە اعلام کردە است، اینکه به ایرانی‌های اجازه دهیم خودشان از تاسیسات اتمی بازرسی کنند، مانند این است که به محکومین اجازه دهیم، خودشان زندان را بگردانند.

اد رویس، رئیس جمهوری‌خواه کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا، از دیگرمنتقدان مذاکرات و توافق اتمی، دیگر نماینده‌ای‌ست که به این گزارش واکنش نشان داده و خواستار بازرسی‌های بین‌المللی از تاسیسات ایران شده است.

توافق اتمی ضمنی شش قدرت جهانی با رژیم ایران باعث نگرانی بعضی از مقامات ارشد سیاسی آمریکا و کشورهای غربی و منطقە شدە است.

ادعای رژیم ایران در خصوص صلح‌آمیزبودن برنامە هستەای تا کنون از سوی جامعە بین‌المللی تائید نشدە و رژیم نیز این ادعا را اثبات نکردە است.