کوردستان میدیا

سایت مرکزی حزب دمکرات کوردستان ایران

معضل ترک تحصیل دانش‌آموزان در کردستان

17:08 - 1 شهریور 1394

کوردستان میدیا: نبود خدمات و امکانات رفاهی آموزشی، بە ویژە وسایل ایاب و ذهاب دانش‌آموزان مدارس روستاهای کردستان ایران باعث ترک تحصیل آنان می‌شود.

بە گزارش وب‌سایت کوردستان میدیا، علی‌رغم کمبود مدارس در استان ارومیە شهرهای این استان نیز از کمبود خدمات رفاهی آموزشی رنج می‌برند و این مشکل از سوی مسئولان رژیم ایران لاینحل باقی ماندە است.

دانش‌آموزان روستاهای این استان بە علت دوری مسافت، نبود امکانات و پول کافی سالانە جمع کثیری از دانش‌‌آموزان مناطق کُردنشین از ادامە تحصیل باز می‌مانند.

همچنین در شهرستان سقز از توابع استان سنندج بیش از ١٠ روستای این شهر دانش‌آموزان بە دلیل نبود مدرسە راهنمایی و دبیرستان و نیز ناتوانی در پرداخت هزینەهای روزمره مدرسە از ادامە تحصیل باز می‌مانند و این بە معضل بزرگی تبدیل شدە است.

در این مناطق دانش‌آموزان دختر به دلیل محدودیت‌های بیشتر برای طی مسافت‌های طولانی بعد از کلاس ششم مجبور به ترک تحصیل می‌شوند.

در حال حاضر روستاهای سرشیو سقز، جوشن، عرب لنگ، کسنزان، سوموقلو، قشلاق، بهرام و… مدرسه راهنمایی و دبیرستان ندارند.

ادارە آموزش و پرورش رژیم ایران در این شهر صرفا به روستاهای دارای دانش‌آموزان ابتدایی معلم اعزام می‌کند و دانش آموزان فقط تا کلاس ششم می‌توانند تحصیل کنند.

در کردستان ایران بە علت اینکە رژیم و مراکز ذیربط هیچ اقدامی برای رفع مشکلات مدارس انجام نمی‌دهند شهروندان بە ناچار، خود برای نوسازی، احداث مدارس و تامین امکانات تحصیلی پول جمع‌آوری می‌کنند، اما این مبالغ از سوی رژیم صرف امورات دیگر می‌شود.

علی‌اصغر فانی،وزیر آموزش و پرورشرژیم در دولت حسن روحانی اعلام کردە، در حال حاضر یک‌سوم فضاهای آموزشی کشور، غیراستاندارد است.

طبق آمار رسمی رژیم در دو سال گذشته، ۱۴۳ هزار کودک در کشور در هیچ مدرسه‌ای ثبت نام نکرده‌اند و در سال گذشته نیز ۶۷ هزار دانش‌آموز، تنها در مقطع ابتدایی در ایران ترک تحصیل کرده‌اند.

طبق آخرین آمار معاون آموزشی سازمان نهضت سوادآموزی رژیم در خرداد ماه ٩٤، در سال تحصیلی ٩٣ــ ٩٤، یک‌میلیون و ٤٣٠ هزار نفر بین سنین ٦تا ١٨ سال در هیچ مدرسه‌ای از کشور ثبت‌نام نکردند و یک‌میلیون و ١٥٠ هزار دانش‌آموز نیز در کشور ترک تحصیل کرده‌اند.

طبق بند دوم اصل سوم قانون اساسی رژیم ایران ، دولت موظف است کلیه‌ی امکانات آموزش و پرورش را در همه‌سطوح و مراحل تحصیلی تامین کند و همچنین در اصل ٣٠ قانون اساسی آمده است: دولت موظف است نیازهای آموزش و پرورش رایگان را برای همه‌ی مردم تا پایان دوره‌ی متوسطه تامین کند و تحصیلات عالی نیز تا سطح خودکفایی کشور به صورت رایگان باشد.
در ایران تحت حاکمیت رژیم اسلامی هیچکدام از این قوانین رعایت نمی‌شود و رژیم ایران خود عامل و علت اصلی نقض این قوانین می‌باشد.