کوردستان میدیا

سایت مرکزی حزب دمکرات کوردستان ایران

پیام سازمان فدائیان خلق ایران بە مناسب هفتاد سالگی حزب دمکرات کردستان ایران

15:49 - 3 شهریور 1394

کوردستان میدیا: کمیتە مرکزی سازمان فدائیان خلق ایران بە مناسبت ٧٠مین سالگرد تاسیس حزب دمکرات پیام تبریکی را انتشار کرد.

مردم مبارز کردستان
دوستان کمیته مرکزی، اعضا و دوستداران حزب دمکرات کردستان ایران
با گرم‌ترین درودها و بهترین آرزوها، هفتادمین سالگرد تاسیس حزب دمکرات کردستان ایران را به مردم کردستان ايران به شما اعضا و دوستداران حزب و همه مبارزان راه آزادى، عدالت، رفع ستم ملى و دموکراسى در ايران تبریک می‌گوييم. حزب دمکرات کردستان ایران هفتاد سال پیش در ۲۵ مرداد ماه ۱۳۲۴ توسط زنده یاد قاضی محمد و يارانش با آرزوی خاتمه بخشیدن به ستم ملی در کشور تشکیل شد و با برقراری جمهوری مهاباد در دوم بهمن‌ماه همان سال چشم‌انداز نوینی را پیش روی مردم کردستان گشود که بعد از گذشت هفت دهه، هم چنان الهام‌بخش مبارزه هم‌ميهنان کُرد کشورمان می باشد. حزب دمکرات کردستان ایران یکی از قدیمی‌ترین و ریشه‌دارترین احزاب کشور ماست که طی هفت دهه گذشته همواره در صف مقدم تلاش برای تامین حقوق دمکراتیک ملیت‌های ایران و برقراری جامعه ای آزاد و مبتنی بر حق تعیین سرنوشت مردم در کردستان و استقرار دموکراسی در ایران حضوری پر ثمر داشته است.
امروز، حزب دمکرات کردستان ایران به پاس پایبندی به اهداف بنیانگذاران خود و تلاش برای جامه عمل پوشاندن به خواست‌ها و آمال مردم، از جایگاه و موقعیت کم‌نظیری در میان مردم کردستان برخوردار است. تلاش مستمر و بی شائبه حزب دمکرات کردستان ایران در صف مقدم مبارزات طولانی و دشوار مردم کردستان برای کسب حقوق دمکراتیک ملی خود، چه در شکل خودمختاری و چه در هیات فدرالیسم، بر کسی پوشیده نیست. حزب دمکرات کردستان ایران در تداوم مبارزات مردم در این مسیر طولانی و مقابله با رژیم های سرکوبگر اعم از رژیم پهلوی و یا جمهوری اسلامی، نقش برجسته و تعیین کننده‌ای داشته است و در این راه قربانیان بسیاری داده است. از اعدام رهبران بنیانگذار آن، قاضی محمد و یارانش توسط رژیم پهلوی تا ترور دو دبیرکل برجسته آن دکتر عبدالرحمن قاسملو و دکتر صادق شرفکندی در دوران جمهوری اسلامی تا جان باختن بسیاری از اعضا و پیشمرگان آن در میدان‌های مبارزه علیه سرکوبگران و در زندان‌ها و کشتارگاه‌های دو رژیم.

حزب دمکرات کردستان ایران همراه با مردم و در جبهه مقدم مبارزه، با مصائبی که سرکوبگران بر سر کردستان آورده اند، ایستاده است و بهای سنگین این ایستادگی را نیز همراه با آن ها به جان خریده است. همین واقعیت نیز موقعیت ویژه و ممتاز این حزب در میان مردم کردستان را توضیح می دهد. این موقعیت مرهون کسانی است که در طول هفت دهه گذشته، با از خود گذشتگی و دست شستن از جان و هستی خود کوشیده‌اند تا آرمان ملی مردم خود را پاس دارند. از مرگ در این راه نهراسیده‌اند؛ زندان و تبعید و آوراگی را به جان خریده‌اند؛ بعد از هر شکستی، با پشتکار خود راه موفقیتی دیگر را هموار ساخته‌اند؛ همراه با مردم خود، در برابر ستم، بی عدالتی و یورش‌های وحشیانه به شهرها و روستاهای خود ایستاده‌اند؛ امید به آینده‌ای بهتر و آزاد را زنده نگهداشته‌اند و سرمشقی برای نسل‌های بعد از خود شده‌اند.
حزب دمکرات کردستان ایران علاوه بر حضور در سنگر مبارزه در کردستان همواره کنشگری پیگیر و خستگی‌ناپذیر در جهت استقرار دمکراسی در ایران بوده است. رهبران آن همواره در جهت ایجاد اتحاد در صفوف نیروهای آزادی خواه و دمکرات در سراسر ایران تلاش نموده اند. در این رابطه مشخص، باید از تلاش‌های بی وقفه و موثر رهبر فقید حزب دمکرات کردستان ایران دکتر عبدالرحمن قاسملو در جهت تشکیل یک جبهه برای دموکراسی در ایران و نقش موثر او در این عرصه یاد کرد. دکتر قاسملو نه فقط رهبری توانا برای حزب دمکرات کردستان ایران، بلکه شخصیتی مورد اعتماد و احترام در میان اپوزیسیون دمکرات و آزادیخواه ایران بود و جمهوری اسلامی با ترور این شخصیت مبارز و سیاستمدار توانا در واقع لطمه بزرگی هم به حزب دمکرات کردستان ایران زد و هم یکی از حلقه‌های ارتباط اصلی بین نیروها و احزاب ایرانی را از میان برداشت. تداوم این خط مشی در حزب دمکرات کردستان ایران، در عین رهبری مبارزات مردم کردستان، این حزب را به یکی از ستون های اصلی جنبش آزادیخواهانه و دمکراتیک در ایران تبدیل نموده است.

سازمان ما حزب دمکرات کردستان ایران را همواره از دوستان نزدیک خود دانسته است و در مبارزه برای اهداف مشترک روی همکاری و همگامی با آن ارج فراوانی قائل است. از این موضع نیز با تبریک صمیمانه هفتادمین سالگرد تاسیس حزب دمکرات کردستان ایران، آرزومند است که تشتت در صفوف این حزب که گاه به جدائی‌ها نیز منجر شده است، به نفع پایداری بی‌شائبه این حزب در تلاش برای تحقق آرمان‌های مردم کردستان، کاهش یافته و به همدلی، همراهی، همگامی و یک پارچگی و وحدت حزبی فرجام یابد. ما امیدواریم که حزب دمکرات کردستان ایران پرتوان تر از همیشه، در آغاز دهه هشتم حیات خود در راه متحد شدن همه نیروها در کردستان ایران و همکاری های نزدیک آنان گام بردارد و در عرصه اتحادهای وسیع تر با دیگر نیروها و احزاب ایرانی مثل همیشه پیگیر و استوار بماند.
کمیته مرکزی سازمان اتحاد فدائیان خلق ایران خاطره گرانقدر و ماندگار رهبران فرهیخته و توانای حزب دمکرات کردستان ایران، زنده یادان قاضی محمد، دکتر عبدالرحمن قاسملو و دکتر صادق شرفکندی، که به دست رژیم های سرکوبگر اعدام و ترور شده اند، و نیز همه پیشمرگه ها و کادرها و اعضای جانباخته این حزب را گرامی می دارد و برخانواده های داغدار جانباختگان آن درود می فرستد و پایمردی همه مبارزان خلق کرد را در این مسیر طولانی ارج می گذارد. ما هم چنین بر ادامه همگامی ها و همکاری های خود با حزب دمکرات کردستان ایران برای تحقق آمال و آرزوهای خلق کرد در یک ایران دمکراتیک و آزاد پای می فشاریم.

کمیته مرکزی سازمان اتحاد فدائیان خلق ایران
مردادماە ١٣٩٤ خورشیدی
اوت ٢١٠٥ میلادی