کوردستان میدیا

سایت مرکزی حزب دمکرات کوردستان ایران

حکم اعدام یک زندانی سیاسی کُرد اجراء شد

16:15 - 4 شهریور 1394

کوردستان میدیا: حکم اعدام بهروز آلخانی زندانی سیاسی کُرد محبوس در زندان ارومیە به مورد اجرا درآمد.

بە گزارش وب‌سایت کوردستان میدیا، روز گذشته و به دنبال انتقال بهروز آلخانی از بند ١٢ به سلول انفرادی زندان دریا، بامداد امروز این جوان سیاسی در محوطه زندان اعدام گردید.

اعدام بهروز آلخانی بهمراه ٥ زندانی دیگر متهم به خرید و فروش مواد مخدر صورت گرفته است.

9905.jpg
تجمع خانوادەی بهروز آلخانی در مقابل زندان دریا

یک عضو خانواده‌ی آلخانی در گفتگو با کانون مدافعان حقوق‌بشر کردستان، خبر اعدام بهروز را تأیید کرده و گفته است: مسئولان زندان به ما گفتند که فردا برای تحویل جنازه “بهروز” به زندان مراجعه نمایید.

عصر روز سه‌شنبه، سوم شهریورماه خانواده و بستگان این زندانی٣٠ساله در مقابل زندان دریا در ارومیە تجمع اعتراضی برگزار و خواستار عدم اجرای حکم اعدام شده بودند.

در همین ارتباط نیز سازمان عفو بین الملل در بیانیه ای از مقام‌های ایران خواسته است از اعدام بهروز آلخانی در صبح روز چهارشنبه خودداری کنند.

بهروز آلخانی فرزند فارس اهل شهرستان سلماس می‌باشد کە در هفتم بهمن‌ماه ٨٨ توسط توسط نیروهای امنیتی رژیم ایران در سلماس به اتهام ارتباط با یکی از احزاب کُرد اپوزیسیون رژیم بازداشت شد.

وی در زمان بازداشت در بازداشتگا‌ه‌های امنیتی رژیم ایران در شهرهای سلماس، خوی و ارومیە مورد شکنجەهای جسمی و روانی قرار گرفتە بود و دچار شکستگی عضو شدە بود.

این زندانی سیاسی کُرد  پس از چند ماه با اتهام مشارکت در قتل دادستان خوی روبرو شد و در شعبه ۱ دادگاه انقلاب ارومیه به ریاست قاضی چابک قتل دادستان شهرستان خوی به اعدام محکوم شد.

پروندە بهروز آلخانی با طی اعتراضی وی بە دیوان عالی کشور ارجاع و دیوان حکم صادرە از سوی شعبە ١٠ دادگاە انقلاب ارومیە را نقض و پروندە وی را بە شعبە ١٠ دادگاە تجدیدنظر استان ارجاع داد کە حکم اعدام وی مجددا از سوی این دادگاە تائید شد.