کوردستان میدیا

سایت مرکزی حزب دمکرات کوردستان ایران

رئیس‌جمهور یمن در سازمان ملل ایران را بە تلاش برای ویرانی این کشور متهم کرد

21:51 - 8 مهر 1394

کوردستان میدیا: عبدربە منصورهادی، رئیس‌جمهور یمن در سخنرانی سالانە خود در مجمع عمومی سازمان ملل متحد، رژیم ایران را بە تلاش برای ویران‌ کردن یمن متهم کرد.

روز سەشنبە هفتم مهرماە ١٣٩٤، عبدربە منصورهادی رئیس‌جمهور کشور یمن در سخنرانی خود در سازمان ملل متحد اعلام کرد: ما درگیر نبردی هستیم برای کشور و مشروعیت حکومت و برای تضمین اینکه کشورمان به دست ایران نیافتد؛ کشوری که می‌خواهد شاهد ویرانی یمن باشد.

درگیری‌ها و جنگ در یمن، پس از برکناری علی عبدالله صالح و به قدرت رسیدن عبد ربه منصور هادی، رئیس جمهور جدید یمن آغاز شد و این درگیری‌‌ها با دخالت‌های رژیم ایران از طریق گروه‌های شبەنظامی شیعە شدت گرفت.

پس از شدت یافتن این درگیری‌ها در کشور یمن نیروهای وفادار به منصور هادی با شورشیان حوثی و طرفداران علی عبدالـلەصالح، رئیس‌جمهور پیشین یمن در نبرد هستند.

دخالت‌های رژیم ایران بارها از سوی کشورهای همسایە بە شدت مورد انتقاد قرار گرفتە و خواهان آن بودەاند کە این رژیم از دخالت در امور داخلی این کشورها دست بردارد.

در همین زمینە، ائتلافی از کشورهای عربی به رهبری عربستان سعودی از ماه مارس سال جاری مواضع حوثی‌ها را در یمن بمباران می‌کنند.
کمک‌های رژیم ایران بە یمن تنها بە تأمین تسلیحات منتهی نمی‌شود، بلکە آموزش‌های لجستیکی در اختیار حوثی‌ها قرار می‌دهد.

در این زمینە در اوایل فصل بهار امسال، سرتیپ احمد عسیری سخنگوی رسمی عملیات طوفان قاطعیت اعلام کردە بود: رژیم ایران و حزب‌الله لبنان خدمات آموزشی و لجستیکی در اختیار حوثی‌های وابسته به علی عبدالله صالح، رئیس جمهور سابق یمن قرار می‌دهند.

همچنین خبرگزاری رویترز در هفتم فروردین‌ماە سال‌ جاری طی گزارشی بە نقل از مقامات آمریکایی نوشت: نقش سپاه پاسداران رژیم ایران در یمن نگران کنندە است و نیروهای نظامی سپاه در کشور یمن حضور دارند و به آموزش حوثی‌ها مشغولند.

در زمینە‏ی کمک‌های رژیم ایران و آموزش حوثی‌‌ها عبدربە منصور هادی،اعلام کرد کە دو تن از افسران سپاە پاسداران رژیم ایران در حالی که برای ساخت کارخانه‏‌ی تولید موشک در یمن برنامه‌ریزی می‌کردند، دستگیر شدەاند.

فعالیت نظامی سپاە پاسداران و دخالت رژیم ایران در امور داخلی کشورهای عربی از طریق سپاە قدس، شاخە‏ی برون مرزی سپاه پاسداران، انتقاد کشورهای غربی و همسایە را بە دنبال داشتە است. این در حالیست کە رهبران و مسئولان ارشد رژیم ایران هموارە در سخنرانی‌های خود بر تداوم پشتیبانی از گروه‌های افراطی تأکید می‌کنند.