کوردستان میدیا

سایت مرکزی حزب دمکرات کوردستان ایران

بحران سوریە در نگاە آمار و ارقام یونیسف

22:08 - 12 مهر 1394

کوردستان میدیا: بحران سوریە بعد از گذشت ٥ سال هنوز ادامە دارد و تاکنون سازمان ملل‌متحد راەحلی برای پایان‌دادن به جنگ و نزاع در این کشور پیدا نکردە است.
 
پنج سال بحران و نزاع با حمایت مالی و نظامی رژیم ایران در سوریه، زندگی میلیون‌ها کودک و خانواده‌سوری را نابود کرده است، بیش از ۲۲۰ هزار نفر، جان‌خود را از دست داده‌و میلیون‌ها نفر کشورشان را ترک کرده‌و بیش از ۴۲۲ هزار نفر نیز هم ‌اکنون در محاصره به سر می‌برند.

صندوق کودکان ملل متحد (یونیسف) با انتشار تازه‌ترین آمار و ارقام مربوط به بحران سوریە وضعیت این کشور را نشان می‌دهد.

طبق گزارش این صندوق بین‌المللی در حال حاضر، ۷/۶ میلیون سوری در داخل این کشور آواره هستند. بیش از ۴ میلیون پناهنده‌ی سوری دیگر نیز در کشورهای ترکیه، لبنان، اردن، عراق و مصر به سر می‌برند.

یک نفر از هر دو سوری، از آغاز جنگ داخلی این کشور آواره شده یا جان خود را از دست داده‌است.

بیش از دو میلیون کودک پناهنده سوری در کشورهای اطراف سوریه زندگی می‌کنند که بیش از نیمی از پناهندگان سوری در این کشورها را تشکیل می‌دهند.

١٤٢ هزار ۴۷۹ کودک سوری در شرایط پناهندگی به دنیا آمده‌اند. بسیاری از کودکان سوری نیز تنها خاطراتی که از کشورشان دارند، جنگ و آوارگی است.

٧/٢ میلیون کودک سوری از مدرسه باز مانده‌اند. از هر ۴ مدرسه در سوریه، ۱ مدرسه ویران شده یا به عنوان پناهگاه استفاده می‌شود.

سازمان ملل متحد پیش‌بینی می‌کند که نسل آینده‌ی سوریه نیز همچنان از تحصیل محروم باشد و بسیاری از کودکان سوری‌، هرگز به مدرسه نروند.

از هر ۳ بیمارستان در سوریه، ۲ بیمارستان، غیرفعال هستند. از هر دو پزشک نیز یک نفر کشور را ترک کرده است.

از سوی دیگر، حدود ۴ میلیون کودک و زن باردار سوری نیاز به خدمات تغذیه‌ای دارند.

بیش از ۸۲ درصد جمعیت سوریه، هم‌اکنون زیر خط فقر زندگی می‌کنند.

یک نفر از هر چهار پناهجوی سوری در اروپا، کودک است. در این میان، تقریبا ۱۱ هزار کودک سوری، به تنهایی از مرزهای کشورشان عبور کرده‌اند.

در شش ماه نخست سال ۲۰۱۵، حدود ۱۱۰ هزار کودک سوری برای پناهندگی وارد اتحادیه اروپا شده‌اند که معادل ۱۸ هزار کودک در هر ماه می‌شود.

هم‌چنین رقم این کودکان در هفت ماه نخست امسال، ۸۰ درصد بالاتر از همین دوره‌ی زمانی در سال ۲۰۱۴ است.

این آمار و ارقام در حالیست کە مسئولان رژیم ایران طی چند روز گذشتە بارها حمایت خود را از رژیم سوریە اعلام کردە‏اند.

در این زمینە،روز پنج‌شنبە نهم مهرماە ١٣٩٤، نیروهای نظامی رژیم ایران و حزب‌الـلە لبنان همراە با متحدان رژیم دمشق برای حمایت از این رژیم وارد خاک سوریە شدە و خود را برای انجام عملیات زمینی آمادە می‌کنند.

خبرگزاری رویترز در این بارە گزارش داد که صدها سرباز ایرانی برای شرکت در حملۀ زمینی از ده روز پیش با سلاح و تجهیزات نظامی وارد سوریه شده‏اند و روند ورود سربازان ایرانی به سوریه طی روزهای آینده نیز ادامه خواهد داشت.