کوردستان میدیا

سایت مرکزی حزب دمکرات کوردستان ایران

اعتراض شهروندان عرب اهوازی و دیگر شهروندان ایرانی به سخنان نژادپرستانه اکبر عبدی

22:24 - 13 مهر 1394

کوردستان میدیا: سخنان توهین‌آمیز یکی از بازیگران ایرانی در تلویزیون رسمی رژیم ایران به اعراب، اعتراض فعالان عرب اهوازی و بسیاری از ایرانیان را در شبکه‌های اجتماعی را درپی داشته است.

به گزارش رسیده به وب‌سایت کوردستان میدیا، اکبر عبدی، بازیگر ایرانی طی سخنانی در یک برنامه زنده شبکه ٣ و ضمن تعریف خاطره‌ای از سفر حج خود و خانواده‌اش به عربستان به اعراب توهین کرد.

سخنان اکبر عبدی در تلویزیون رسمی رژیم، واکنش اعتراضی شهروندان عرب اهوازی و دیگر شهروندان ایرانی را درپی داشته و شهروندان می‌گویند: نژادپرستی خود را تا آنتن صدا و سیما رسانده است.

پس از واکنش تند شهروندان و فعالان عرب اهوازی، این بازیگر ایرانی طی سخنان با معذرت‌خواهی از عرب‌های اهوازی، سخنان توهین‌آمیز خود را توجیه کرد.

از دیگر سو نیز، سخنان اکبر عبدی واکنش جوانان عرب اهوازی به‌همراه داشته و جوانان اهوازی با برگزاری تجمع اعتراضی به نژاد پرستی نه گفتند.

کانون مبارزه با نژاد پرستی و عرب ستیزی در ایران طی بیانیه‌ای در مورد سخنان اکبر عبدی اعلام کرده است: هرجایش را می‌بویی، بوی گندش دماغت را می‌آزرد. واپسین دسته گل مملکت گل و بلبل، ریدن اکبر عبدی در تلویزیون رسمی ایران بود. بوی این مستراح روباز، سراسر ایران زمین آریایی را فراگرفته است . این بوی گُه را آریا نژادان، گهربار دانسته‌اند و در شبکه‌های اجتماعی به ستایش‌اش پرداخته‌اند اما انسان صفتان را آشفته کرده. این غول مردار بویِ تازه جان که نژاد پرستی آریایی نام دارد و عرب ستیزی نشانه برجسته آن است می‌رود که همه جامعه چند ملیتی ایران را با مدفوع خود آلوده کند و زمینه را برای خشونت آماده سازد.

در این بیانیه آمده است: این فقط توهین اکبر عبدی هنرپیشه سرشناس ایرانی به عرب‌ها نیست بلکه نوای ناخوش اندیشه عرب ستیز و دگر ستیزی است که از دوران آریامهری تا جمهوری اسلامی – آریایی ادامه دارد. طی این مدت،ده‌ها تاریخنگار، سیاستمدار، شاعر، نویسنده، هنرمند و روزنامه‌نگار ریز و درشت بر کوره نفرت از عرب دمیده‌اند. این تنها صدا وسیمای جمهوری شیعی – پارسی نیست بلکه عقده‌هایی است که همه روزه در محافل حزبی و سیاسی و خانوادگی، دانشگاه‌ها، روزنامه‌ها و رسانه‌های رنگارنگ فارسی سر باز می‌کنند تا چرک‌هایش را بر چهره ما بپاشاند.

همچنین یوسف عزیزی بنی طرف، دبیر کانون مبارزه با نژادپرستی و عرب‌ستیزی در ایران در صفحه فیس بوک شخصی خود درباره واکنش اعتراض شهروندان عرب و ایرانی نوشته است: سرانجام گفتمان ضد نژاد پرستی فعالان عرب اهوازی همراه با نیک اندیشان غیر عرب توانست بر بخش‌هایی از جامعه ایران تاثیر بگذارد که نقش کانون مبارز با نژادپرستی و عرب ستیزی در ایران و کوشش‌هایش طی پنج سال گذشته، در این زمینه برجسته‌تر است. ما این را در موضعگیری بخش‌هایی از هموطنانمان علیه سخنان راسیستی اکبر عبدی دیدیم. گرچه ریشه‌کنی گفتمان نژاد گرا و عرب ستیز کاری است که نیاز به کوشش‌های سترگ و بلند مدت دارد اما واکنش نیک اندیشان ایرانی ما را تشویق می‌کند تا با توان فزون‌تر به راه مبارزه علیه نژاد پرستی و عرب ستیزی در ایران ادامه دهیم.