کوردستان میدیا

سایت مرکزی حزب دمکرات کوردستان ایران

داعش از گاز خردل علیە کردها استفادە کردە است

15:12 - 16 مهر 1394

کوردستان میدیا: اقلیم کردستان عراق اعلام کردە، گروه تروریستی داعش برای تهدید و ترعیب در میدان‌های جنگ از گاز خردل علیە کردها استفادە کردە است.

وزارت پیشمرگه حکومت اقلیم کردستان عراق اعلام کردە، آزمایش خون پیشمرگان کرد نشان می‌دهد که گروه تروریستی خلافت اسلامی موسوم بە داعش در جریان نبردهای ماه مردادماە ١٣٩٤ خورشیدی از مهمات آغشته به گاز خردل استفاده کرده است.

وزارت پیشمرگه روز چهارشنبه پانزدهم مهرماە ١٣٩٤، در بیانیه‌ای اعلام نمود که آزمایش خون و بررسی زخم‌های حدود ۳۵ نفر از نیروهای پیشمرگە کرد که در درگیری‌های جنوب غربی شهر اربیل شرکت داشته‌اند آثار سولفور خردل در بدن آن‌ها را نشان می‌دهد.

در این زمینە هامش دی بریتون یک کارشناس بریتانیایی در زمینە سلاح‌های کشتار جمعی مردادماە سال جاری اعلام کرد کە گروە تروریستی داعش اخیرا گاز خردل را که ٣٠٠٠ بار از گاز کلر کشنده‌تر است علیه پیشمرگه‌ها به کار برده است.

شورای امنیت اقلیم کردستان اسفند‌ماه سال گذشته نیز اعلام کرد کە طی نمونە‌برداری و تحقیقات آزمایشگاهی از خاک منطقە و لباس پیشمرگەهای کرد پس از انفجار خودروی بمب‌گذاری شدە در تقاطع شهر موصل مشخص شدە است که میزانی از گاز کلر به شکل سلاح استفاده شدە است.

در همین زمینە سخنگوی وزارت دفاع آلمان که خود شماری از پیشمەرگەها را آموزش داده بود، در مردادماە امسال گفت: حمله با سلاح شیمیایی روی دادە و شماری از نیروهای پیشمرگه در پی این حمله از ناحیه دستگاه تنفسی آسیب دیده‌‏اند.

گروە تروریستی داعش تاکنون بارها در جنگ با نیروهای پیشمرگە و شهروندان کرد از سلاح‌های شیمیایی استفادە کردە و اخیراً این گروە تروریستی شماری از کارشناسان شیمیایی خود را برای توسعە این سلاح‌ها بە شهرهای رقە سوریە و موصل عراق منتقل کردە است.