کوردستان میدیا

سایت مرکزی حزب دمکرات کوردستان ایران

رژیم ایران جایگاه دوم اعدام در جهان را دارد

22:05 - 16 مهر 1394

کوردستان میدیا: بر اساس گزارش سازمان حقوق بشر در ایران طی ٩ ماە نخست سال جاری ۷۹۱ نفر در ایران از سوی رژیم اسلامی ایران اعدام شدەاند.

دهم اکتبر اگر چە روز جهانی مبارزه با اعدام نامیدە شدە و فعالان مدنی و سازمان‌های بین‌المللی، در طول سال‌ها گذشته تلاش کرده‌اند تا افکار عمومی را نسبت به اعدام‌های گسترده در ایران حساس کنند، اما رژیم اسلامی ایران در زمینه شمار اعدام‌ها، جایگاه نخست در خاورمیانه و رتبه دوم در سطح جهان را دارد.

در حال حاضر تنها در واحد دو زندان قزلحصار، از میان حدود ٢ هزار و ۳۰۰ زندانی، هزار و ۸۵۰ نفر زیر حکم اعدام هستند.

بر اساس گزارش سازمان حقوق بشر ایران تنها در ۹ ماه ابتدای سال جاری از سال ۲۰۱۵، رشد آمار اعدام نسبت به سال ۲۰۱۴، ۳۴ درصد افزایش داشته است. این در حالی است که سه ماه به پایان سال جاری مانده و این درصد احتمالا باز هم افزایش خواهد داشت.

طی این ۹ ماه، ۷۹۱ نفر اعدام شده‌اند که ۲۹۸ مورد توسط رسانه‌ها و سایت‌های رژیم ایران اعلام شده کە در میان افراد اعدام شده، دست‌کم ۱۲ زن وجود داشته است.
در سال ۲۰۱۴ میلادی، ۷۵۳ نفر در ایران اعدام شدند که تنها ۲۹۱ مورد آن، توسط منابع رسمی رژیم اعلام شده است.

طی گزارش سازمان نسونو توچینی کائینو (دست‌ها از قابیل کوتاه) ایتالیایی، آمار اجرای احکام اعدام در سال ٢٠١٤ در کشورهای چین، ایران و عربستان سعودی به ترتیب مقام‎های اول تا سوم را در سراسر جهان کسب کرده‎اند.

پیشتر نیز در همین رابطه سازمان عفو بین الملل در گزارشی اعلام کرده بود که رژیم اسلامی ایران از آغاز دی‌ماه ٩٤ تا تیرماه ٩٤، ٦٩٤ نفر را اعدام کرده است که طی این بازه زمانی حکم اعدام ٣٩ شهروند کُرد توسط دستگاه قضایی رژیم اسلامی ایران به اجرا در آمده است که از این تعداد ٤ زندان سیاسی کُرد جزو اعدام‌شدگان بود‎ه‎اند.

حسن روحانی رئیس‌جمهور رژیم تا‌کنون واکنشی به افزایش کم‌سابقه اجرای احکام اعدام نشان نداده است و این مساله اعتراض فعالان حقوق بشر را به دنبال داشته است.

افزایش نقض حقوق بشر در ایران در حالیست که دو سال پیش، حسن روحانی با شعار بهبود وضعیت حقوق بشر به کرسی ریاست جمهوری تکیه کرد.