کوردستان میدیا

سایت مرکزی حزب دمکرات کوردستان ایران

بیانیه‏‌ی دفتر سیاسی حزب دمکرات کردستان ایران در رابطه با تحولات کردستان عراق

21:52 - 18 مهر 1394

کوردستان میدیا: دفتر سیاسی حزب دمکرات کردستان ایران بیانیه‌ای را در رابطه با تحولات کردستان عراق منتشر نمود.

متن این بیانیه عیناً درپی می‌آید:

به دنبال تظاهرات‏ در سلیمانیه و حلبچه، روز جمعه ١٧ مهرماه برابر با ٩ اکتبر ٢٠١٥ میلادی، تظاهرات مردم شهر قلادزی در کردستان عراق که به منظور اعتراض به وخامت اوضاع اقتصادی و ناامیدی مردم نسبت به نتیجه‏‌ی نشست‌‏های جریانات سیاسی به منظور یافتن راه‌‏حل مناسبی برای مسأله‌‏ی ریاست اقلیم برگزار شده بود، از مسیر آرام و مسالمت‌‏آمیز خود خارج شده و به خشونت کشیده شد. این خشونت‌‏ها متأسفانه منجر به کشته و زخمی شدن عده‌‏ای از مردم و نیروهای پلیس و به آتش کشیدن ساختمان‏‌ها و مراکز حزبی و حکومتی منجر شده و سپس به چندین شهر و منطقه‌‏ی دیگر کردستان عراق نیز سرایت نمود.

این حوادث ناخواسته در شرایطی روی می‏‌دهند که از سویی ملت کرد به عنوان یک نیروی آزادیخواه و مخالف تروریسم در سرتاسر جهان شناخته شده و در مراکز تصمیم‌‏گیری بین‌‏المللی با دیدی مثبت بدان نگریسته می‏‌شود، از همین رو، مردم کردستان عراق می‌‏توانند با پیروی از سیاستی صحیح و دمکراتیک، آینده‌‏ای روشن برای خود تأمین نمایند. از سوی دیگر، دشمنان ملت کرد که چشم دیدن آرامش، امنیت و توسعه‏‌ی کردستان را ندارند، توانسته‌‏اند ضربه‏‌ای امنیتی و اقتصادی به آن وارد نموده و آن را گرفتار جنگ، محاصره اقتصادی و قطع بودجه نمایند. اکنون نیز متأسفانه می‏‌کوشند تا از بیان اعتراضات مشروع مردم و مشکلات زندگی آنان سوءاستفاده نمایند و با ایجاد تفرقه و فتنه‌‏انگیزی میان نیروهای سیاسی کردستان، ضرب‌ه‏ای دوچندان به تجربه‌‏ی کردستان عراق وارد نمایند و از اعتماد جهانی اخیری که نسبت به ملت کرد شکل گرفته، بکاهند و این ملت را همچنان در وابستگی به قدرت‏‌های منطقه‏‌ای نگاه دارند. متأسفانه رقابت غیردمکراتیک و واپسگرایانه، سیاست انتقام‌جویی و بی‏‌توجهی به مصائب و رنج‌‏های مردم از سوی نیروهای سیاسی این بخش از کردستان، فضای مناسبی برای دسیسه‌‏چینی بدخواهان کردستان ایجاد نموده است.

ما مراتب تأسف خویش را به دلیل وقوع این تنش‌‏ها و کشته و زخمی شدن شماری از مردم و تخریب اموال و اماکن عمومی و حزبی اعلام می‏‌نماییم. ضمن همدردی با خانواده‌‏های کشته‌‏شدگان و ابراز امیدواری جهت بهبودی هرچه سریعتر حال مجروحین، از مردم و تمامی جریانات سیاسی کردستان عراق می‌‏خواهیم که آرامش و منطق سیاست ملی و مردمی را حفظ نمایند و بکوشند که تمامی اختلافات، مشکلات و تفاوت دیدگاه‏‌ها و سیاست‏‌هایشان را از طریق دیالوگ و توسل به راه‌‏های مدنی و مسالت‌‏آمیز حل و فصل نمایند، در غیر این صورت، آتش این نزاع خانمانسوز گریبانگیر همگان خواهد شد.

ما به عنوان حزب دمکرات کردستان ایران، از تشکیل حکومت اقلیم کردستان بسیار مسرور و خرسند شده و در راه موفقیت و حفظ این دستاورد، هزینه‌‏های بسیاری پرداخته‌‏ایم. چشم‌داشت ما از خواهران و برادرانمان در کردستان عراق این است که با حفظ و توسعه‌‏ی این دستاورد، قلوب تمامی آحاد ملت کرد را شاد نمایند، زیرا موفقیت ملت کرد در کردستان عراق، دل هر کرد میهن‌‏پرستی را شاد نموده و از دست رفتن چنین وضعیت و دستاوردی، بذر یأس و نومیدی را در میان ملت کرد خواهد پاشید و همگان از آن متضرر و پشیمان خواهیم شد.

ما برای بازگشت آرامش به کردستان و حل و فصل مسالمت‌‏آمیز اختلافات از طریق گفتگو، هر کاری را که از دستمان برآمده، انجام داده‌‏ایم. اینک نیز با سعه‌‏ی صدر برای هرگونه پادرمیانی خیرخواهانه و درخواست از طرف‌‏ها برای تلاش‏ صلح‌جویانه و مدنی در راستای سازش و حل اختلافات فی‌مابین حاضر و آماده‌‏ایم. امیدواریم که نیروهای سیاسی میهن‌‏پرست کردستان عراق نیز جهت بهبود وضعیت زندگی مردم حل مشکلات موجود و به خاطر منافع عموم ملت، از منافع و خواسته‏‌های حزبی خویش چشم بپوشند تا فضایی ایجاد شود که همگان از آن منتفع گردند.

حزب دمکرات کردستان ایران
دفتر سیاسی
١٨/٧/١٣٩٤
١٠/١٠/٢٠١٥