کوردستان میدیا

سایت مرکزی حزب دمکرات کوردستان ایران

رکود اقتصادی در ایران در ۳۰ سال گذشته بی‌سابقه بوده است

16:00 - 19 مهر 1394

کوردستان میدیا: رئیس اتاق بازرگانی رژیم در تهران رکود اقتصادی فعلی ایران در ٣٠ سال گذشته را بی‌سابقه توصیف نمود.

به گزارش فارس خبرگزاری رسمی سپاه پاسداران، روز شنبه ١٨ مهر ٩٤، مسعود خوانساری با اشاره به تأثیر کاهش صادرات بر رکود اقتصادی در ایران تصریح نمود: در نیمه نخست امسال رشد اقتصادی کشور منفی بود که موجب شد تا رکود بسیار سخت در اقتصاد کشور حاکم شود به طوری که در ۳۰ سال گذشته چنین رکودی نداشتیم و هر روز در انتظار بسته شدن کارخانه‌ای هستیم.

این مقام اقتصادی رژیم همچنین با بیان این که: ثابت شدن نرخ ارز جلوی رشد تولیدات داخلی را گرفت، تصریح کرده است: به همین دلیل اشتغال جدید ایجاد نشد و هزینه بی‌مورد و بی‌جا و توزیع پول بین مردم عامل رکود شد.

وی کاهش صادرات را در رکود اقتصاد ایران تأثیرگذار دانست و گفت: کمبود تقاضا و پیدا نشدن خریدار نیز از جمله عوامل این رکود هستند. این مقام رژیم همچنین پیش‌بینی کرد تورم افزایش یابد.

پیشتر نیز چهار وزیر دولت روحانی در نامه به رئیس جمهور رژیم هشدار داده بودند: ‌اگر به صورت ضرب‌الاجل و بر اساس قواعد حاکم در شرایط بحران تصمیم‌گیری نشود، رکود فعلی به بحران تبدیل خواهد شد.

همزمان حسن روحانی، رئیس جمهور رژیم نیز روز شنبه ١٨ مهر در همایش سیاست‏های صنعتی و تجاری برخلاف ادعاهای همیشگی خود گفت: هر چند در سال گذشته شاهد رشد اقتصادی بودیم، اما ممکن است دوباره شرایط به‌ گونه‌یی باشد که به رکود بازگردیم.

روحانی کاهش شدید قیمت نفت در بازارهای جهانی و طولانی‌شدن فاصله توافق هسته‌ای با اجرای آن را از جمله دلایل این وضعیت دانست.

کار‌شناسان اقتصادی می‌گویند، دولت روحانی امیدوار بود که توافق هسته‌ای با شش قدرت جهانی، مشکلات اقتصادی موجود حل و فصل شود، اما با گذشت چندماه از این توافق هنوز به مرحله اجرا نرسیده است و بنابراین این توافق تأثیر محسوسی بر وضعیت اقتصاد ایران نداشته است.

صندوق بین المللی پول روز دوشنبه، ۱۳ مهرماه، در گزارشی اعلام کرد که رشد اقتصادی ایران در سال جاری بسته به اینکه چه زمانی تحریم‌ها علیه ایران لغو شود، چیزی حدود منفی نیم درصد تا نیم درصد خواهد بود.