کوردستان میدیا

سایت مرکزی حزب دمکرات کوردستان ایران

نوریزاد: پاسدار همدانی قربانی درگیری‏های داخلی سپاه شده است

21:41 - 20 مهر 1394

کوردستان میدیا: با گذشت چند روز از مرگ پاسدار حسین همدانی فرد شماره ٢ سپاه پاسداران رژیم در سوریه، روایت‌‏های متفاوتی از علت و نحوه کشته شدن این فرمانده رژیم منتشر می‌‏شود.

در این رابطه محمد نوریزاد، از منتقدین سیاست‏‌های رژیم می‌‏گوید: احتمال می دهم این سردار در یک جنگ داخلی سپاه کُشته شده باشد. وی در این اواخر به شدت با حسین طائب – رئیس سازمان اطلاعات سپاه – دچار مشکل شده بود و این دو کارشان به یقه‌‏گیری هم رسیده بود.

نوریزاد در ادامه این مطلب نوشته است: با بروزِ این اختلاف، معمولاً برای یک سیستم اطلاعاتی و نظامی خوف این می‏رود که ای بسا فرد متمرّد در یکی از سفرهایش به جایی پناهنده شود یا اساساً ربوده شود. سپاهی که در یک حرکت فریبکارانه و ناجوانمردانه دست بکار می‌‏شود و خودش عده‏‌ای را به اسم دانشمند هسته‏‌ای از پا در می‌‏آورد و طبق برنامه رهبر را به خانه کشته‌‏شدگان می‏‌برد تا رهبر دستی به سر بازماندگان بکشد، چرا نباید یک سردار یاغی را در یک نقطه پر آشوب از پا در آورد و امضای داعش را پای ورقه مرگ وی بنشاند؟

حسین همدانی از آن‌جا که از سوی قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس رژیم به عنوان هماهنگ کننده تیپ زینبیون (نیروهای پاکستانی‌)، تیپ فاطمیون (نیروهای افغان)، گروه‌های شیعه عراقی و نیروهای ایرانی در سوریه منصوب شده بود، مرد شماره ۲ سپاه پاسداران در این کشور به شمار می‌آمد.

حسین همدانی از اعضا و بنیانگذاران سپاه در همدان و کردستان بود که نقش برجسته‌ای در دوره جنگ‌ عراق و ایران ایفا کرده بود.

اتحادیه اروپا در ۱۳ آوریل ۲۰۱۱، ۳۲ مقام ایرانی از جمله حسین همدانی را به دلیل نقشی که در نقض گسترده و حقوق شهروندان ایرانی داشته‌اند، در فهرست سیاه تحریم های خود قرار داده بود.

بر اساس بیانیه اتحادیه اروپا حسین همدانی در زمان تصدی فرماندهی سپاه محمد رسول الله که حفظ امنیت تهران را به عهده دارد، نقشی اساسی در سرکوب اعتراض‌های پس از انتخابات سال ۲۰۰۹ تهران ایفا کرد.
نامبرده روز پنحشنبه ۸ اکتبر در شهر حلب سوریه کشته شد.