کوردستان میدیا

سایت مرکزی حزب دمکرات کوردستان ایران

احمد شهید: اعدام‌ها در ایران ٢٥ درصد افزایش داشتە است

14:48 - 5 آبان 1394

کوردستان میدیا: احمد شهید، گزارشگر ویژە سازمان ملل متحد در امور حقوق بشر در ایران از افزایش ٢٥ درصدی اعدام‌ها در ایران ابراز نگرانی کرد.

این مقام مسئول در رسیدگی به پرونده‏ی وضعیت حقوق بشر در ایران یادآور شده است که پیشرفت‌ها در ۱۲ ماه گذشته به معنی کاهش فشار بر ایران نیست زیرا تعداد اعدام‌ها در کشور افزایش یافته است.

گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد همچنین افزود که از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون، حدود ۷۰۰ نفر در ایران اعدام شده‌اند و این تعداد تا پایان سال احتمالاً به بیش از یک هزار نفر می‌رسد.

این تعداد اعدام‌ ۲۵ درصد بیش از میزان اعدام‌ها در سال ۹۳ است، چرا که جمهوری اسلامی در سال گذشته میلادی، حداقل ۷۵۳ نفر را اعدام کرده بود.

احمد شهید در عین حال تأکید کرد که در ایران زنان همچنان شهروندان درجه دو محسوب می‌شوند و حدود ۴۰ روزنامه‌نگار نیز در سال جاری به بهانه‌های واهی زندانی شده‌اند.

احمد شهید طی این گزارش دربارە حقوق بشر در ایران نیز خواستار تحریم ناقضان حقوق بشر در ایران شدە و همچنین اعلام کردە که ناقضان حقوق بشر باید افشا و سرزنش شوند و از جمله تحت تحریم سفر قرار گیرند.

سال گذشتە نیز احمد شهید نسبت بە وضعیت حقوق‌بشر تحت حاکمیت رژیم ایران هشدار دادە بود.

احمد شهید، گزارشگر ویژە سازمان ملل متحد در امور حقوق بشر ایران هموارە در گزارش‌های خود به این سازمان از ادامەی روند وخامت وضعیت حقوق بشر در ایران گزارش دادە و از افزایش موارد نقض حقوق بشر از سوی رژیم ایران، بازداشت‌های خودسرانه، اعدام‌ها، نقض حقوق ملیت‌های ساکن ایران و ... ابراز نگرانی کرده است.

در همین رابطه و پس از روی کار آمدن روحانی، جان برد وزیر امور خارجه کانادا نیز طی بیانیەای اعلام نمود که سیاست‌های رژیم ایران با روی کار آمدن رئیس‌جمهوری جدید تغییر نخواهد کرد.

حزب دمکرات کردستان ایران از همان اوایل روی کار آمدن حسن روحانی به عنوان ریاست جمهوری ایران بر این باور بود که نه تنها روی کار آمدن روحانی هیچ تأثیری بر بهبود وضعیت حقوق بشر در ایران نخواهد داشت، بلکه وضعیت حقوق بشر در ایران همچنان روند سابق را طی خواهد کرد.