کوردستان میدیا

سایت مرکزی حزب دمکرات کوردستان ایران

انتخابات پارلمانی ترکیە پایان یافت

14:15 - 11 آبان 1394

کوردستان میدیا: انتخابات زود هنگام ترکیە پایان یافت و حزب حاکم عدالت و توسعە (AK PARTi) متعلق بە اردوغان پیروز این انتخابات شد.

بر اساس نتایج انتخابات پارلمانی ترکیە کە روز یکشنبە دهم آبا‌نماە ١٣٩٤ برگزار شد، حزب عدالت و توسعە (AKP) به رهبری احمد داوود اوغلو اکثریت کرسی‌های پارلمان را بە دست آورد تا از امکان تشکیل حکومت به تنهایی برخوردار شود.

در انتخابات زودهنگام اخیر در ترکیه چهار حزب از ۱۶ حزب ترکیه آرای لازم برای دستیابی به کرسی‌های پارلمانی را کسب کردند که حزب اسلامگرای عدالت و توسعه در صدر قرار دارد.

بسیاری از رأی‌دهندگان بر این نظر بودند کە نتیجە انتخابات این دورە پارلمان ترکیە مشابە دور قبلی خواهد بود کە در آن حزب دمکراتیک خلق‏ها (HDP) کە از حمایت کردهای ترکیە برخوردار است، بە پیروزی چشمگیری رسید.

انتخابات پارلمانی ترکیه برای دومین بار طی پنج ماه گذشته برگزار شد کە پس از ناکامی فراکسیون‏های پارلمانی این کشور در تشکیل دولت ائتلافی، روز گذشتە مردم این کشور بە پای صندوق‌های رأی رفتند تا دولت آیندە‏ی این کشور را تشکیل دهند.

پیروزی حزب عدالت و توسعە در این دور از انتخابات در حالیست کە در دور قبلی علیرغم کسب اکثریت نسبی آرا، نتوانسته بود به هدف اصلی خود که کسب اکثریت مطلق برای تشکیل دولت به تنهایی و تغییر قانون اساسی بود، دست یابد و برخی از کرسی‌های خود را به حزب دمکراتیک خلق‌ها واگذار کرده بود.

حزب چپگرای دمکراتیک خلق‌ها که از سوی کردهای ترکیه نیز حمایت می‌شود، موفق شد در انتخابات پیشین تعدادی از کرسی‌های پارلمان را به دست بیاورد. طرفداران این حزب نگران بودند که درگیری‌‌های اخیر نیروهای امنیتی و اعضای حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) موجب از دست رفتن برخی از آرای حزب دمکراتیک خلق‌ها شود که البته چنین هم شد.

در این انتخابات، پس از شمارش ۹۹،۶ درصد آرا، حزب عدالت و توسعه (AKP) توانست ٤٩،٩ درصد آرا و ٣١٦ کرسی پارلمان این کشور را به دست آورد تا بتواند بە تنهایی دولت آیندە را تشکیل دهد.

حزب دمکراتیک خلق‌ها (HDP) که مورد حمایت کردهای ترکیه است نیز به ۱۰،۶ درصد آرا دست یافته که به معنای ۵۹ کرسی در پارلمان است. بدین ترتیب این حزب اگرچه موفق به عبور از حد نصاب ده درصد برای ورود به پارلمان ترکیه گردید، با این حال، در مقایسه با انتخابات ماه ژوئن ترکیه ۲۱ کرسی از دست داده است.

نکته جالب در مورد موقعیت حزب دمکراتیک خلق‏ها (HDP) در پارلمان آینده ترکیه این است که علیرغم کاهش تعداد آرا و کرسی‏هایش در پارلمان، جایگاه آنان با توجه به شکست سنگین حزب راستگرای حرکت ملی(MHP) ، از حزب چهارم به حزب سوم پارلمان ارتقا یافته است.

حزب جمهوریخواه خلق (CHP)، حزب طرفداران آتاتورک، به ۲۵،۴ درصد آرا دست یافته و صاحب ۱۳۴ کرسی شده و بدین ترتیب دو کرسی بیش از کرسی‌های بار پیشین انتخابات امسال را اشغال خواهد کرد.

بازنده اصلی انتخابات، حزب حرکت ملی (MHP) متعلق به ناسیونالیست‌های افراطی ترک است که به ۱۲ درصد آرا و با آن به ۴۱ کرسی دست یافته که ۳۹ کرسی از انتخابات ماه ژوئن امسال کمتر است.

در این دور نیز چهار حزب مهم ترکیه به مجلس این کشور راه خواهند یافت و حزب دمکراتیک خلق‌ها که از آن به عنوان حزب پشتیبان کردها یاد می‌شود، برای دومین بار وارد مجلس می‌شود.