کوردستان میدیا

سایت مرکزی حزب دمکرات کوردستان ایران

گزارش/ دخالت‌های رژیم ایران، نگرانی سران کشورهای منطقە را برانگیخته است

15:30 - 12 آبان 1394

کوردستان میدیا: کشورهای همسایە ایران و همچنین کشورهای غربی نسبت بە دخالت‌‌های رژیم ایران در منطقه واکنش نشان جدی نشان دادند.

بە گزارش وب‌سایت کوردستان میدیا، ادامه دخالت‌های رژیم ایران در منطقە علی‌الخصوص دخالت نظامی این رژیم خون‌ریز در سوریە و تهدید بعضی از کشورهای عربی و اسرائیل، نگرانی جدی مقامات امنیتی و سیاسی این کشورها را در بر داشته است.

دخالت‌های رژیم ایران و نگرانی‌ها

روز دوشنبە یازدهم آبان‌ماە ١٣٩٤ خورشیدی، عبداللطيف بن راشد الزيانی دبیر کل سازمان همکاری خلیج، در مصاحبه‌ای با العربیه از رژیم ایران خواست که به اشغال جزایر اماراتی تنب بزرگ، تنب کوچک و ابوموسی پایان دهد و نیروهایش را از سوریه خارج کند.

وی در حاشیه کنفرانس منامه گفت: فرصت برای صلح همیشه فراهم است. ما همیشه دست‏هایمان را برای صلح و آشتی به سوی ایران دراز کرده ایم. امیدوارم ایران حسن نیت خود را ثابت کند و به درخواست ما برای گفتگو درباره مسأله اشغال سه جزیزه اماراتی پاسخ دهد، در غیر این صورت ما به دادگاه بین المللی مراجعه خواهیم کرد.

در همین زمینە ایمن الظواهری در تازه‌ترین پیام ویدئویی خود از مسلمانان خواسته است که علیه روسیه، ایران، علوی‌ها و حزب‌الله لبنان متحد شوند.

شیخ خالد بن احمد آل خلیفە وزیر خارجەی کشور بحرین روز شنبە نهم آبان‌ماە ١٣٩٤ خورشیدی، طی کنفرانس سالیانەی امنیتی ـ منطقەای اعلام کرد کە خطر اقدامات خرابکارانەی رژیم ایران در کشورهای عربی از خطر داعش کمتر نیست.

خالد بن احمد ایران را به ارسال اسلحه برای خرابکاری در کشورهای عربی بویژه در بحرین متهم کرد.

وزیر خارجە بریتانیا بە رژیم ایران هشدار داد

فیلیپ هاموند، وزیر خارجه بریتانیا به رژیم ایران هشدار داد که در صورت تداوم حمایت از تروریسم، زمینه برای کشورهای سازمان ملل جهت انجام اقدامات مستقل باز خواهد بود.

وزیر خارجه بریتانیا در ادامه گفت: اگر رژیم ایران به حمایت از تروریسم ادامه دهد، زمینه برای کشورهای سازمان ملل جهت انجام اقدامات مستقل باز خواهد بود، اما با اقداماتی که علیه رژیم ایران در خصوص برنامه غیرقانونی هسته ای این کشور، به اجرا گذاشتیم، متفاوت خواهد بود.

مخالفان بشار اسد بە حضور رژیم ایران در کنفرانس وین اعتراض کردند

اپوزیسیون سوریه به مشارکت رژیم ایران در مذاکرات بین‌المللی درباره بحران سوریه که جمعه هشتم آبانماە ١٣٩٤ در وين برگزار شد، اعتراض و اعلام کردە که حضور رژیم ایران باعث ایجاد مانع در مسیر روند سیاسی برای حل و فصل بحران می‌شود.
هشام مروه نایب رئیس ائتلاف ملی نیروهای اپوزیسیون و انقلاب سوریه، از هرگونه مشارکت ایران در مذاکرات انتقاد کرد و همچنین اعلام کرد کە رژیم ایران بیانیه ژنو را به رسمیت نمی‌شناسد و مشارکت ایران در کنفرانس وین می‌تواند روند سیاسی را با مانع مواجه کند.

پادشاە عربستان سعودی بە رژیم ایران هشدار داد

پادشاە عربستان سعودی، سلمان بن عبدالعزیز آل سعود، پانزدهم اردیبهشت‌ماە ١٣٩٤، از دیگر رهبران کشورهای منطقە خواست تا در مقابل رژیم ایران بایستند.

پادشاه عربستان در یک اشاره آشکار به رژیم ایران بر ضرورت مقابله با یک تهدید خارجی که هدفش گسترش سلطه بر منطقه است، تأکید کرد و گفت: این امر ثبات منطقه را مورد تهدید قرار داده و در حال ایجاد فتنه و آشوب فرقه‌ای می‌باشد.

موضع رژیم ایران

اگرچە رژیم بە طور آشکار نیروهای تروریستی سپاه پاسداران را بە جنگ در سوریە روانە کردە و از پشتیبانی روسیە برخوردار است، اما بر ادامە دخالت‌های خود اصرار دارد.

در همین زمینە، معاون وزیر خارجه رژیم ایران با انتقاد از عربستان می‌گوید: اگر گفتگوهای صلح سوریه سازنده نباشند، جمهوری اسلامی در مذاکرات بعدی شرکت نمی‌کند.

حسن روحانی رئیس‌جمهور رژیم ایران هم در سخنانی کنایه‌آمیز، عادل‌ الجبیر را جوانی کم‌تجربه و درشت‌گو خواند.

مناسبات رقابت‌‌آمیز ایران و عربستان، دو کشور همسایه که هر یک به ترتیب نمایندگی محافظه‌کاران سنی و تئوکرات‌های رادیکال شیعه را بر عهده دارند، پس از نشست وین تیره‌تر شده است.

عادل الجبیر روز شنبه نهم آبان‌ماە ١٣٩٤، در یک نشست امنیتی در بحرین، ایران را به مداخله‌جویی در اوضاع منطقه و قاچاق سلاح متهم ساخت. الجبیر با انتقاد شدید از سیاست‌های جمهوری اسلامی گفت که ایران به بحرین، عربستان سعودی، لبنان، عراق و یمن سلاح می‌فرستد و در امور آنها دخالت می‌کند: این اقدامات موجبات تیرگی مناسبات دو کشور می‌شوند.

عربستان خواهان رفتن اسد و حامی مخالفان و شورشیان دولتی است. در برابر، ایران از نیروهای اسد حمایت می‌کند و بر بقای او اصرار می‌ورزد. ایران می‌گوید حمایت‌هایش از رژیم سوریه به مشاور‌ه‌های نظامی محدود می‌شوند، اما شواهدی از حضور نظامی و مستقیم ایران در جبهه‌های جنگ سوریه وجود دارند. یکی از این شواهد، کشته شدن بسیجی‌ها و سپاهیان جمهوری اسلامی در سوریه است که مدافعان حرم خوانده می‌شوند.

مواضع رژیم ایران در حالیست کە خود در باتلاق سوریە فرو رفتە و چیزی جز جنگ و کشتار و تلفات برای این رژیم در پی ندارد و این نیز از زیادەخواهی‌های رژیم ایران بە رهبری علی خامنەای انجام می‌گیرد.