کوردستان میدیا

سایت مرکزی حزب دمکرات کوردستان ایران

ایران و روسیه بر ماندن بشار اسد در قدرت اختلاف جدی دارند

14:57 - 13 آبان 1394

کوردستان میدیا: رژیم ایران و روسیە کە از حامیان اصلی بشار اسد بودە و در جنگ سوریە برای ماندن اسد علیە گروه‌های مخالف می‌جنگند، هم‌اکنون برای ماندن بشار اسد اختلاف جدی دارند.

جنگ سوریە کە مدت ٥ سال متمادی است در این کشور ادامە دارد و تاکنون رژیم تروریستی ایران از حامیان اصلی و تأمین‌کنندە مسائل مالی و نظامی این کشور بودە و روسیە نیز در این راستا با این رژیم جنایتکار همکاری مؤثر داشتە، اکنون برای ماندن اسد در قدرت اختلاف جدی دارند.

ماریا زاخاروا،سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه در نشستی مطبوعاتی گفت که کرملین تأکیدی بر ماندن یا رفتن شخص بشار اسد ندارد، ولی تغییر رهبری حکومت باید فقط با انتخاب مردم سوریه صورت گیرد.

وی همچنین افزود کە حفظ بشار اسد اصل حیاتی برای مسکو نیست.

این اظهارات سخنگوی وزارت امور خارجه‌ی روسیه نشان از تغییری در رویکرد روسیه نسبت به جنگ سوریه دارد.

خبرگزاری رویترز در این بارە اعلام کرد که این سخنان را می‌توان نشانه‌ای از انشعاب میان مسکو و تهران در موضع مشترک در حمایت کامل از بشار اسد دانست.

محمدعلی جعفری، فرمانده کل سپاه تروریستی پاسداران ایران، نیز در روز دوشنبه یازدهم آبانماه در تازه‌ترین موضع‌گیری خود گفته بود که روسیه در سوریه به دنبال منافع خاص خود است.

جعفری افزود، رفیق شمالی‌مان که الان به سوریه آمده و کمک می‌کند، دنبال منافع خودش است و ممکن است مثل ما دنبال ماندن اسد نباشد.

ولی به‌هرحال الان آمده و یا به خاطر رودربایستی یا مقاومت، دارد کمکی می‌کند.

بعد از نشست وین و نشست دوجانبه سرگئی لاوروف و جان کری، وزرای امور خارجه‌ روسیه و آمریکا، در مورد حل بحران سوریه، موضع نرم‌تری را نسبت به حفظ یا عدم حفظ بقای بشار اسد در قدرت پیش رو گرفتە است.

جنگ در سوریە با حمایت رژیم ایران به شدت ادامە دارد و بعد از روانەکردن نیروهای نظامی از سوی این رژیم دژخیم، تلفات سنگینی بە نیروهای آن وارد شدە است.