کوردستان میدیا

سایت مرکزی حزب دمکرات کوردستان ایران

جمهوری اسلامی ایران در سوریه نیز دشمن حقوق بشر است

14:54 - 30 آبان 1394

کوردستان میدیا: کمیته سوم مجمع عمومی سازمان ملل موسوم به کمیته حقوق بشر با تصویب قطعنامه‏ای از نقض حقوق بشر در ایران ابراز نگرانی کرد. قطعنامه یاد شده عصر پنج شنبه با ٧٦ رأی موافق، ٥٥ رأی مخالف و ٦٨ رأی ممتنع به تصویب رسید.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، این قطعنامه از سوی کشور کانادا پیشنهاد شد و آمریکا و کشورهای اروپايی از جمله کشورهایی بودند که به این قطعنامه رأی موافق دادند.

این قطعنامه‏ گرچه الزام‏آور نیست، ولی به منظور توجه بیشتر در مجمع عمومی سازمان ملل مطرح خواهد شد.

علاوه بر این قطعنامه‏، کمیته سوم مجمع عمومی سازمان ملل قطعنامه دیگری درباره نقض حقوق بشر در سوریه نیز تصویب کرد که در آن مسئولیت جان باختن غیرنظامیان را متوجه رژیم اسد دانسته و با صراحت از سپاه پاسداران و شبه‏نظامیان حزب‌الله می‏خواهد تا از سوریه بیرون بروند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، این قطعنامه غیر الزام‌آور که عربستان سعودی با مشارکت قطر، شماری از کشورهای عربی، آمریکا و کشورهای غربی آن را تدوین کردند، رأی موفق ۱۱۵ کشور به تصویب رسید.

متن قطعنامه به شکل خاصی روسیه را هدف قرار می‌دهد که جنگنده‌هایش از حدود دو ماه پیش، مواضع مخالفان اسد را بمباران می‌کند.

این قطعنامه همچنین همه گروه‌های تروریستی خارجی... و نیروهای خارجی را که در کنار نظام اسد می‌جنگند، از جمله سپاه قدس، سپاه پاسداران ایران و گروه‌های تندرو همچون حزب‌الله لبنان را محکوم می‌کند.

در نشست کمیته مزبور، عبدالله المعلمی، نماینده عربستان سعودی در سازمان ملل، ضمن اشاره به سرنوشت آلان الکردی کودک سه ساله اهل کردستان سوریه که در آب‌های ترکیه در تلاش برای پناهندگی به اروپا غرق شد، خطاب به کشورهای عضو اظهار داشت: از شما می‌خواهم آلان را رها نکنید، او را دو بار نکشید.