کوردستان میدیا

سایت مرکزی حزب دمکرات کوردستان ایران

سوریه به گورستانی برای پاسداران ایرانی تبدیل شده است

15:51 - 1 آذر 1394

كوردستان میدیا: روزنامه فیگارو در مقاله‌ای نوشته است که شمار قربانیان ایرانی در سوریه هر روز بیشتر می‌شود و تنها در ماه اکتبر بین ۳۰ تا ۴۰ تن در سوریه کشته شده‌اند که ۱۴ تن از آن‌ها را درجه داران تشکیل می‌دهند.

به گزارش رادیو فرانسه به نقل از فیگارو، شمار این افراد در آغاز سال و پس از سه سال حضور درکنار نیروهای کشور متحد خود سوریه، ۲۰۰ تن بود. اما به گفته یک دیپلمات در تهران، در حالی که در گذشته تنها مشاوران هدف قرار می‌گرفتند، امروز کسانی جان خود را از دست دادند که بیشتر در عملیات شرکت داشتند و درجه آن‌ها بالا بود.

فیگارو ادامه داده است: ایران هم دیگر قربانیان خود را پنهان نمی‌کند و حتی خبر مرگ ژنرال حسین همدانی، یکی از مقامات بلند پایه ایرانی، در ماه سپتامبر، در نزدیکی حلب را منتشر کرد و مراسم بزرگداشتی برای وی برگزار نمود. حسین همدانی که در خط مقدم سرکوب تظاهرکنندگان انتخابات ریاست جمهوری ایران در سال ۲۰۰۹ و مسئول عملیات پنهانی در کنگو در اواسط سال ۱۹۹۰ بود، یکی از همکاران نزدیک ژنرال قاسم سلیمانی، فرمانده نیروهای القدس، بازوی نظامی ایران در بیرون از این کشور به شمار می‌آمد که قربانیان سوریه اعضایش بودند.

بنا بر این یادداشت: از این رو، او به یکی از مهم‌ترین هدف‌های نیروهای ضد بشار تبدیل شده بود و در سال ۲۰۱۲ نیز این نیرو‌ها به روی آپارتمانی که او با همسر و فرزندانش در آن می‌زیستند آتش گشودند. به گفته پاسدار اسماعیل کوثری، از جمله دستاورد‌های او در سوریه، بنیان نهادن ارتش خلقی الجیش الشعبی و نیروهای دفاع ملی بود تا این‌ها به کمک ارتش بشار اسد بشتابند که نمی‌توانست در برابر دشمن ایستادگی و مبارزه کند.

به نوشته فیگارو این حضور می‌تواند، همچون در عراق، در جریان بر پا نهادن یک ائتلاف واحد، که فرانسوآ اولاند رئیس جمهوری فرانسه به شدت خواستارش است، مشکل ساز شود.