کوردستان میدیا

سایت مرکزی حزب دمکرات کوردستان ایران

زندانیان سیاسی بلوچ در زندان اردبیل در اعتصاب غذا بسر می‌برند

20:29 - 2 آذر 1394

کوردستان میدیا: زندانیان سیاسی بلوچ محبوس در زندان مرکزی اردبیل در اعتراض به شرایط نامناسب زندان و ممانعت مسئولین زندان از حق ملاقات و تلفن و همچنین ممانعت از استفاده از امکانات ورزشی زندان دست به اعتصاب غذا زده‌اند.

براساس گزارشات منتشره، زندانیان سیاسی بلوچ مدت ١٠ روز است دست به اعتصاب غذا زده‌اند و از پذیرش غذای زندان امتناع نموده‌اند.

صابر ملک رئیسی، علی پژگل، نوراحمد حسن زهی، اسحاق کلکلی و محمد امین ایرانشهری زندانیان سیاسی بلوچ محبوس در زندان اردبیل هستند که دوران حبس و تبعید خود را می‌گذرانند و مدت ١٠ روز است که از پذیرش غذای زندان امتناع ورزیده و در اعتصاب غذا بسر می‌برند.

گفته می‌شود، این زندانیان سیاسی به دلیل شرایط سخت زندان و ممانعت مسئولین زندان از حق ملاقات و تلفن و همچنین ممانعت از استفاده از امکانات ورزشی زندان از روز چهارشنبه بیستم آبان‌ماه دست به اعتصاب غذا زده‌اند.

صابر ملک رئیسی که در زمان بازداشت ١٧ ساله بوده، علیرغم گذشت ٧ سال از حبس و داشتن حق قانونی معافیت از ادامه حکم، اما با درخواست معافیت وی موافقت نمی‌شود.

منابع مطلع در این‌باره به کمپین فعالین بلوچ اعلام کرده‌اند: مسئولین زندان در رابطه با ملاقات این زندانیان سیاسی شرایط سختی اتخاذ نموده‌اند، به گونه‌ای که باید خانواده هر کدام از این زندانیان ابتدا از دادستانی زاهدان اجازه نامه ملاقات دریافت کرده و پس از آن از دادستان اردبیل اجازه نامه بگیرند. همچنین حق تلفن این زندانیان به کمتر از ده دقیقه در طول سه ماه تعیین شده و اگر چنانچه در هنگام تماس تلفن مشغول و یا خاموش بود تا سه ماه آینده حق ارتباط مجدد ندارند و به هیچ عنوان حق استفاده از امکانات ورزشی زندان به این زندانیان داده نمی‌شود.

با گذشت ١٠ روز از اعتصاب و اعتراض این زندانیان به شرایط سخت خود در زندان، تاکنون مسئولین زندان اقدامی برای بهبود وضعیت آنان انجام نداده‌اند.

از دیگر سو نیز، براساس گزارشات منتشره، شیر احمد شیرانی دیگر زندانی سیاسی بلوچ نیز در زندان مشکین شهر نیز در شرایط مشابهی قرار گرفته و برای حق تلفن، ملاقات و استفاده از امکانان زندان تحت فشار قرار می‌گیرد.