کوردستان میدیا

سایت مرکزی حزب دمکرات کوردستان ایران

لغو توافق با رژیم ایران بر سر پرونده آمیا، اولین اقدام رئیس جمهور جدید آراژانتین است

20:18 - 3 آذر 1394

کردستان میدیا: مائوریسیو ماکری، رئیس جمهور منتخب آرژانتین، در یک مصاحبه مطبوعاتی در بوینس‌آیرس پایتخت این کشور خواستار ابطال توافق این کشور با رژیم ایران برای رسیدگی مشترک به پرونده انفجار مرکز همیاری یهودیان آرژانتین (آمیا) در سال ١٩٩٤ شد.

طبق گزارشات منتشرە شدە در این زمینه این اولین اظهار نظر رسمی در مورد پرونده آمیا است. آقای ماکری از مخالفان رئیس جمهور پیشین آراژانتین است. به باور عده‌ای، کریستینا فرناندز، رئیس جمهور پیشین آراژانتین بر سر این پرونده با رژیم جمهوری اسلامی ایران تبانی کرده بود.

یادداشت تفاهم مورد اشاره در ژانویه سال ۲۰۱۳ میلادی (دی ماه ۱۳۹۱) بین دولت های ایران و آرژانتین امضا شد و بر مبنای آن، دو کشور قبول کردند به شکلی مسالمت آمیز پرونده ترور آمیا را حل و فصل نمایند.

در پی انفجار مرکز همیاری یهودیان آرژانتین، كه منجر به كشته شدن ٨٥ شهروند یهودی و زخمی شدن بیش از ٣٠٠ نفر گردید، دادستانی آرژانتین مسئولان بلندپایه‌ی رژیم ایران و حزب الله را مسئول این حمله تروریستی خواند.

به دنبال توافق دو سال پیش دولت های ایران و آرژانتین، آلبرتو نیسمان، دادستان پرونده آمیا، این توافق را نوعی تبانی خواند و بررسی مشترک پرونده را ناقض قوانین قضایی این کشور خواند.

آقای نیسمان همچنین، تعدادی از مقام‌های بلندپایه آرژانتین از جمله کریستینا فرناندز، رئیس جمهور و هکتور تیمرمان، وزیر خارجه را به تبانی با ایران برای پنهان کردن نقش مقام‌های این کشور در بمب‌گذاری آمیا متهم کرد.

در دی ماه ۱۳۹۳ (ژانویه ۲۰۱۵) جسد آلبرتو نیسمان، ساعاتی قبل از حضور وی در جلسه شهادت در برابر کنگره آرژانتین، در حمام خانه‌اش پیدا شد. وی قرار بود در این جلسه غیرعلنی، در مورد اتهاماتی که در مورد تبانی مقام‌های دولتی آرژانتین با دولت ایران مطرح کرده بود شهادت بدهد.

در انتخابات دو روز پیش ریاست جمهوری آرژانتین، مائوریسیو ماکری، از حزب مخالف دولت خانم فرناندز، به پیروزی دست یافت.