کوردستان میدیا

سایت مرکزی حزب دمکرات کوردستان ایران

روسیه سامانه پیشرفته دفاع موشکی اس-۴۰۰ را در سوریه مستقر کرد

15:38 - 5 آذر 1394

کردستان میدیا: به گزارش العربیه، مسکو در واکنش به اقدام ارتش ترکیه در سرنگون کردن جنگنده روسیه اعلام کرد که سامانه اس-۴۰۰ پیشرفته‌ترین سامانه موشکی ارتش خود را در سوریه مستقر کرد.

بر همین اساس، سرگئی شویگو وزیر دفاع روسیه، این خبر را چهارشنبه ۲۵ نوامبر به خبرنگاران اعلام کرد.

پس از سرنگونی جنگنده روسی توسط ارتش ترکیه، روسیه تدابیر شدید پیشگیرانه در قبال تکرار چنین واقعه‌ای به منظور حفاظت از جان نظامیان خود اتخاذ کرده است.

سایت راشا تودی نوشته است که سامانه اس-۴۰۰ پیشرفته‌ترین سامانه دفاع موشکی جهان به شمار می‌آید و می‌تواند هر نوع هواپیمای جنگی و همچنین موشک‌های دوربرد را در هوا منهدم کند.

سه شنبه ۲۴ نوامبر منابع ریاست جمهوری ترکیه اعلام کردند که این کشور، یک جنگنده روس را که حریم هوایی ترکیه را در نزدیکی مرزهای سوریه نقض کرد، سرنگون کرده است. مسکو اما می‌گوید که این جنگنده در آسمان سوریه بوده و وارد حریم هوایی ترکیه نشده است.

این برای نخستین بار در تاریخ است که یک جنگنده روس توسط یک کشور عضو پیمان ناتو سرنگون می‌شود.

روسیه نزدیک به دو ماه پیش، حملات خود را به مواضع مخالفان اسد در سوریه آغاز کرد؛ اگرچه می‌گوید هدفش جنگ با گروه‌های تروریستی داعش و النصره است. اما غرب و همچنین منابع داخلی سوریه می‌گویند که بیشتر حملات سوریه علیه مواضع مخالفان اسد که بخش بزرگی از آن‌ها میانه‌رو و مورد حمایت غرب هستند، صورت می‌گیرد.

روز پنجشنبه هم برخی خبرگزاریها خبری مبنی بر انهدام یک خودرو ترکیه را در مرز سوریه از سوی هواپیماهای روسیه منتشر کردند، خبرهای منتشره حاکی از این بود در جریان این حمله هفت نفر از سرنشینان خودرو مذبور جان خود را از دست داده‌اند.

تا لحظه‌ی انتشار این خبر، منابع رسمی ترکیه و روسیه این خبر را تأیید یا تکذیب نکرده‌اند.