کوردستان میدیا

سایت مرکزی حزب دمکرات کوردستان ایران

اسماعیل بیشکچی: تنها راه تأمین حقوق کرد، اعلام استقلال است

20:02 - 5 آذر 1394

کردستان میدیا: هیأتی ار حزب دمکرات کردستان ایران در مراسم تأسیس مرکز فرهنگی اسماعیل بیشکچی نویسنده ی سرشناس ترک، در شهر اربیل شرکت نمود.

بر اساس خبر رسیده به وب¬سایت کردستان میدیا، روز چهارشنبه چهارم آذرماه ١٣٩٤، هیأتی از حزب دمکرات کردستان ایران به سرپرستی کریم پرویزی، عضو دفتر سیاسی حزب دمکرات کردستان ایران در مراسم تأسیس مرکز فرهنگی امساعیل بیشکچی در ئامفی تیاتر پیشوا شرکت نمود.

این مراسم با سرودی ملی ای رقیب آغاز به کار کرد. این مراسم با حضور شخصیت ها و چهره های سیاسی و فرهنگی و هنری کرد برگزار گردید.

در آغاز مراسم ابراهیم گوربوز مدیر انستیتوی اسماعیل بیشکچی سخنانی ایراد نمود.

گوربوز در سخنان خود گفت که انستیتوی بیشکچی در عرصه های ترجمه کتب کردی به کرمانجی و بالعکس، چاپ و انتشار کتاب، گردهمایی نویسندگان و ادیبان کرد و شناساندن فرهنگ کرد به دنیا فعالیت می کند.
سپس چندین شخصیت سیاسی و ادبی، درباره تأسیس مرکز فرهنگی اسماعیل بیشکچی در شهر اربیل سخنانی را ایراد نمودند.

در این رابطه نوزاد هادی استاندار اربیل این کار وزرات فرهنگ اقلیم کردستان را ارج نهاد و در سخنان خویش ابراز داشت که اهمیت دادن به فکر و اندیشه ادبی و فرهنگ کردی، می تواند سبب آشنایی بیشتر ملت ما در جهان بشود.

در پایان این مراسم اسماعیل بیشکچی جامعه شناس و سیاسمتدار دوستدار کرد، بحثی را پیرامون زبان و ادبیات کردی و تأثیرات آن بر تفکر ملی تقدیم به حضار نمود.

بیشکچی در سخنان خویش ابراز داشت که نیروی هر کشوری پس از نیروی نظامی، نیروی زبان و فرهنگش است و ملت کرد هم باید اهمیت بیشتری به فرهنگ و زبان خویش بدهد.

نامبرده در ادامه گفت که ما باید حق تعیین سرنوشت داشته باشیم و اقلیم کردستان هم از راه گفتگو با حکومت مرکزی بغداد باید اعلام استقلال نماید چراکه این حق مسلم ملت کرد است و اگر بغداد هم راضی به این امر نباشد، باید حکومت اقلیم کردستان یکطرفه اعلام استقلال نماید. چراکه تنها راه تأمین حقوق کرد به عنوان ملتی یکسان با دیگر ملتها، تشکیل دولت مستقل کردی است.

اسماعیل بیشکچی در پایان از تأسیس مرکز فرهنگی بیشکچی در اربیل ابراز خوشحالی کرد و ابراز امیدواری نمود که این مرکز در آینده بتواند در عرصه های ادبی و فرهنگی خدمت بیشتری به ملت کرد نماید.

12687.jpg

12688.jpg

12689.jpg

12690.jpg

12691.jpg