کوردستان میدیا

سایت مرکزی حزب دمکرات کوردستان ایران

جمهوری اسلامی مورد تهدید داعش نیست

21:20 - 8 آذر 1394

مصطفی هجری

در روزهای اخیر، ابراهیم جعفری، وزیر امور خارجه‌ی عراق با استناد به اطلاعات دستگاه جاسوسی این کشور اعلام نمود که چندین کشور ـ از جمله جمهوری اسلامی ایران ـ آماج حملات داعش می‌باشند.

به دنبال این اظهارات، برخی از مقامات جمهوری اسلامی ایران گزارش‌های گوناگونی در رابطه با تأیید این خبر منتشر نمودند:
ـ عبدالرزاق فیلی، وزیر کشور عراق طی یک برنامه‌ی تلویزیونی در شب دوم آذرماه، از کشف چندین بمب در شرق کشور خبر داد که برای انجام انفجار مهیا شده بودند.

ـ روز شنبه ٢٨ آبان‌ماه خبرگزاری دولتی ایرنا به نقل از معاون امنیت داخلی وزارت اطلاعات از کشف و نابودی دو تیم تروریستی در شرق و غرب کشور خبر داد.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از فرمانده کل سپاه پاسداران، ضمن تأیید حمایت از گروه دولت اسلامی در ایران و از بین بردن یکی از این شبکه‌ها اعلام نمود: سایر شبکه‌های این چنینی تحت نظارت و مراقبت قرار دارند و در صورت لزوم، با آنان برخورد خواهد شد. این فرمانده سپاه همچنین اظهار داشت: شاید داعش بتواند کارهای کوچکی انجام دهد، لیکن نمی‌تواند در ایران همانند سایر کشورها ناامنی ایجاد نماید. این چند خبر صرفاً نمونه‌هایی هستند و اخباری از این قبیل بسیارند.

لیکن بر اساس اطلاعاتی که ما در دست داریم، این خبر (تهدید داعش علیه ایران) یک خبر کاملاً کذب و جعلی است و ایران در حال حاضر نه تنها از سوی داعش مورد تهدید نیست، بلکه همچون گذشته، مهره‌‏های نفوذی رژیم جمهوری اسلامی و هم‏پیمانانش در درون این گروه تروریستی بیشترین نفوذ را دارند و نقش عمده‌‏ای در توطئه‏‌هایی ایفا می‌‏نمایند که رژیم ایران اجرای آن علیه کردها و عرب‏های سنی‏ در مناطق مورد نظر این رژیم را به آنان محول نموده است. در این صورت، پس مقصود جمهوری اسلامی از جعل اینگونه اخبار کذب و انتشار آن از زبان وزیر امور خارجه‌‏ی عراق چیست؟

ـ جمهوری اسلامی در تبلیغات خویش چنین وانمود می‏‌کند که در جبهه‌‏ی ضد داعش قرار دارد و علیه این گروه می‌‏جنگد، برای اثبات این دشمنی نیز به حضور برخی از افسران و فرماندهان عالی‌رتبه‏‎ی خود در جنگ با داعش در سوریه استناد می‌‏کند (بدیهی است که اخبار مربوط به کشته شدن این افسران ارتباطی به جنگیدن علیه داعش ندارد، بلکه ناشی از عامل مهم دیگری است که در جای خود بدان شاره خواهیم نمود)، متأسفانه تاکنون عده‌‏ی بسیاری این سناریوی ساختگی جمهوری اسلامی را باور کرده‏‌اند.

این روزها آمریکا و روسیه نیز به این نتیجه رسیده‏‌اند که جنگ در این کشور بایستی به پایان برسد (گرچه به نظر می‏رسد که در رابطه با نقش و جایگاه بشار اسد اختلاف نطر دارند) و بدین منظور برنامه‌‏های کاری ویژه‏‌ای را اعلام نموده‏‌اند که قصد دارند در چند ماه آینده با همکاری نماینده سازمان ملل متحد آن‏ها را اجرا نمایند.

در چنین وضعیتی ایران می‌‏خواهد با اعلام این خبر که گویا از سوی داعش مورد تهدید قرار دارد، وزنه‌‏ی خود را در نظر بازیگران عمده‏‌ی تعیین تکلیف نهایی جنگ سوریه سنگین‌تر نشان دهد و سهم بیشتری از اهداف خود را در این تحولات برآورده نماید تا در صورت تعیین تکلیف اوضاع سوریه، آن همه هزینه که برای کمک مالی، نظامی و سیاسی جهت محافظت از بشار اسد و حکومتش انجام داده است، به هدر نرود. برای آن که جمهوری اسلامی تهدید داعش علیه خود را به همسایگانش و به جهانیان اثبات نماید، باید منتظر باشیم تا در روزهای آینده اخباری از نابودی برخی گروه‏‌های صوری مرتبط با داعش در مرزهای ایران یا بازداشت افرادی به بهانه‌‏ی ارتباط با داعش منتشر نماید ـ همانند آنچه که در چند روز اخیر اعلام نمود ـ حتی بعید نیست که به همین منظور انفجارهایی ترتیب داده و افرادی را که خود در نظر دارد، در داخل ایران ترور نماید و مسئولیت آن را متوجه داعش نماید و قس علیهذا.

ـ نکته‏‌ی جالب توجه دیگر در این میان این است که اگرچه تحریک روسیه از سوی جمهوری اسلامی به مداخله‏‌ی جدی در سوریه به سود بقای بشار اسد مؤثر بود، لیکن با این مداخله، روسیه به جای ایران تبدیل به بازیگر عمده در میان نیروهای منطقه جهت تعیین تکلیف سوریه گردید و ایران رفته رفته اهمیت خود را در این زمینه از دست می‌‏دهد، به ویژه که به نظر می‏رسد روسیه زیاد هم بی‌‏میل نیست که در این بازی با آمریکا سازش نموده و بدین ترتیب متحدش ایران را عملاً تبدیل به اهرمی برای اخذ امتیاز در این بازی نماید و ایران این خطر را احساس نموده است، از همین رو لازم می‏داند که نقش خود را به عنوان طرفی که گویا از سوی داعش مورد تهدید قرار دارد، زیرا در حال نبرد با داعش می‌‏باشد، بیشتر برجسته نماید.

ـ در واقع، نگرانی جمهوری اسلامی نه از تهدید داعش علیه کشورش، بلکه از پایان یافتن جنگ با داعش در منطقه و حتی نابودی کامل داعش است، داعشی که از بدو تشکیل خود کمک‌‏های فراوانی از جانب ایران بدان رسیده و تبدیل به عاملی اساسی برای قدرت گرفتن این رژیم در منطقه به ویژه در عراق و سوریه شده است.

به برکت شکل‏‌گیری این سازمان، جمهوری اسلامی توانسته است نیرویی قدرتمند به نام حشد شعبی در عراق تشکیل دهد و روز به‏ روز آن را تقویت نماید و اهداف خود را به وسیله‏‌ی آن برآورده سازد، در سوریه نیز هزاران تن از نیروهای نظامی و سپاه پاسداران خود را به بهانه‌‏ی جنگ با داعش مستقر نماید و علناً اعلام نموده است که سوریه برای آنان از استان خوزستان ایران مهمتر است و اکنون آن را بخشی از کشور خود می‏دانند.

اکنون دورنمای پایان جنگ داعش و در نتیجه، تغییر در معادلات سیاسی ـ نظامی منطقه آشکار شده است، از این به بعد، ایران این قدرت و توان خویش را به کدامین بهانه حفظ خواهد نمود؟ این بزرگترین نگرانی ایران از این تحولات است.