کوردستان میدیا

سایت مرکزی حزب دمکرات کوردستان ایران

٦٧ سال پس از تصویب اعلامیه جهانی حقوق بشر، در ایران هنوز حقوق بشر ممنوع است

15:03 - 19 آذر 1394

کوردستان میدیا: دهم دسامبر هر سال برابر با ۱۹ آذر امسال، روز جهانی حقوق بشر است.

با گذشت ۶۷ سال از تصویب این اعلامیه در مجمع عمومی سازمان ملل، هنوز رژیم‌ها و زمامدارانی هستند که حتی اصول اولیه این میثاق بین‌المللی را آشکارا زیر پا می‌گذارند.

جمهوری اسلامی ایران یکی از ناقضان عمده‌ی حقوق بشر در جهان است و این مسأله بارها در اعلامیه‌ها و بیانیه‌های سازمان‌های بین‌المللی علنی شده است. تعداد بالای اعدام‌ها، اجرای مجازات‌هایی ضد بشری مثل شلاق و قطع دست و پا تحت لوای قصای، نقض سیستماتیک حقوق ملیت‏های تحت ستم، زنان و اقلیت‌های دینی و جنسیتی تنها نمونه‌هایی از نقض اصولی است که ۶۷ سال پیش به تصویب رسیده و حتی خود رژیم ایران نیز آن را امضا نموده است.

در جمهوری اسلامی نهادی به نام ستاد حقوق بشر قوه قضائیه وجود دارد که وظیفه‌ی آن در واقع، توجیه موارد نقض حقوق بشر در ایران و افزودن پسوند اسلامی به حقوق بشر، جهت قانونی جلوه دادن موارد عدیده‌ی نقض حقوق بشر توسط این رژیم است.

دکتر عبدالکریم لاهیجی رئیس فدراسیون بین‌المللی جوامع حقوق بشر در گفتگو با دویچه وله، این را نوعی تقلب دانسته و می‌گوید: در حقوق یک مفهومی است به نام تقلب نسبت به قانون، یعنی به جای اینکه یک قانونی را رد بکنند آن را پذیرفته و تصویب می‌کنند و بعد راه‌های تقلب نسبت به آن را یا در یک قانون دیگر و یا در عمل فراهم می‌کنند.

خمینی، بنیانگذار رژیم جمهوری اسلامی زمانی در توجیه اعدام‌های اوایل انقلاب گفته بود: آن‌ها که اعدام شدند، بشر نبودند که حقوق بشر در موردشان رعايت شود.